Vilken?
Jag undrar vilken kamera ni tycker är bäst, canon eos 1000d med 18-55 objektiv eller Nikon d60 med 18-55 objektiv. Undrar också vad närgränserna är på objektiven? Gärna snabba svar, ska kolla vilken jag ska önska mig i julklapp :)
Jag har inte testat någon utav dem. Men jag har själv Canon EOS 400D, en kamera i serien steget högre än 1000D och så har jag testat min kompis Nikon D50 som är några åt äldre än D60:n. Jag skulle säga att min och min väns kameror är ungefär likvärdiga, men i och med att 1000D ligger lite under dem och D60 ungefär på samma ev. lite över (väldigt svårt att säga egentligen, 1000D behöver inte vara sämre och D60 behöver inte vara bättre, beror väldigt mycket på fotografen!) skulle jag nog säga att D60 är lite bättre än 1000D. Men det är väldigt olika från person till person, man gillar olika kameror och olika märken. Innan du bestämmer dig tycker jag att du ska åka till en fotoaffär och kolla på de båda kamerorna och testa dem. Så du kan känna vilken du gillar bäst.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Närgränsen på Canon med det objektivet är ca 25 cm. Nikon kan jag inte svara på, men troligtvis är det väl ungefär detsamma.
Det jag tycker du bör tänka på är att det är bildstabilisering i objektivet för det säljs både med och utan. Det heter IS på Canon och VR på Nikon.

okej, tack så mycket :)
Jag tycker att du ska gå till en fotoaffär och känna lite på kamerorna. Om man vill ha en Nikon eller en Canon är väldigt mycket en smaksak, i övrigt är det mer eller mindre likvärdigt. Har du haft dem i händerna och känt på dem lite så kanske det känns mer självklart.

Igår köpte vi en Nikon d40 som en julklapp till mig, den ligger perfekt i handen och jag är kär. Får ju den inte förren på julafton men har klämt och känt lite på den. Älskar den, ska ge den en godnattpuss varje kväll! :P Tack för hjälpen! :)