Hur fotografera akvarium?
Jaa, precis som det låter.
Hur i hel friden ska jag göra för att få bra bilder när jag fotar fiskarna i akvariet.
Jag har ingen undervattenkamera och tänker inte heller köpa en.
Den kamera jag använder är en Canon 400D.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Nej, inte behöver du en undervattenskamera för att ta bilder i akvariet; du tar naturligtvis genom glaset som måste vara rent.
Det som kan bli störande är spegling av sådant som finns i rummet, som exempelvis kameran och du själv. Alltså ska man släcka annat ljus när man tar bilder på fiskarna och bara belysa akvariet.
Det kan fungera bra med en vanlig akvariebelysning. Om man vill ha bättre färgåtergivning kan man använda ett lysrör med färgkod 954, men det funkar ganska bra med glödlampor eller ett vanligt lysrör (fullfärg 827). Om man har lysrör med färg 827 eller glödlampor så ställer man färgbalansen på glödljus. Om man har färg 954 på lysröret ställer man in på dagsljus.
Om man tar med blixt ska det vara en extern blixt som man kan koppla med sladd eller annan fjärrutlösning, men det får inte komma någon blixt från kameran, eftersom den speglas i glaset. Blixten bör också skärmas av så att den inte lyser upp fotografen. Om du vill rikta blixten uppifrån så var försiktig; den får inte komma i vattnet.
TACK!
Det var precis det jag ville veta.
Jag har Power-Glo lysrör i så ljuset bör inte bli något problem, jag ska prova mig fram.
Susanne 
Susanne 
Glöm inte delge oss resultaten sedan! Ett annat tips kan vara stativ eller annat stöd eftersom att det generellt sett blir något längre slutartider än vid "vanlig" fotografering.
mvh Martin

Värt att nämna kanske, att om lysrören drivs med drossel (järnklump som kräver att det också finns en tändare), så bör man ta med relativt lång slutartid (längre än 1/60), eftersom ljuset varierar med en periodicitet av 1/100 sekund. Det är bättre att ha elektroniskt högfrekvensdrivdon som inte modulerar ljuset. Det ger också möjlighet att använda kortare slutartider när man fotograferar.
Också för fiskarnas skull är det olämpligt att använda lysrör med drossel. Drosseln är en kopparspole med järnkärna, och den periodiska variationen av ljusstyrkan beror på att växelströmmen med 50 Hz får röret att tändas och släckas hundra gånger i sekunden. Sådan modulering av ljuset kan vara skadlig för levande organismer, genom att det bland annat triggar adrenalinutsöndring. Det har visat sig påverka reptiler och fåglar negativt, och det finns en undersökning som visar att även människor påverkas. En hypotes är att det uppfattas i det perifera synfältet som att någonting som kan vara hotande dyker upp.
Om din lysrörsarmatur också är Power-Glo så har den elektronisk högfrekvensdrift.
# 3, självklart visar jag resultat här, bra eller dåliga
, jupp stativ har jag och tänkte använda det.
# 4, du tappade mig vid det första drossel, jag förstår inte riktigt.
Menar du att det är bra eller mindre bra att jag har Power-Glo akvarielysrör och släckt runt om kring?
Jag sitter ju vid tanken flera timmar om dagen och blir bara lugn och harmonisk, tror jag
Nä, nu måste jag gå och läsa på förpackningen till lysröret.
Susanne 
Susanne 

Oj, lysröret är bra, det gällde själva drivsystemet till röret. Det finns två sorter.
Ett lysrör kan inte drivas direkt från elnätet, det behövs något emellan som bromsar strömmen. Lysröret brinner vid ungefär femtio volt när det väl har tänt, och det vanligaste är att man bromsar strömmen med en "drossel". Det som är typiskt för en drossel är att den är tung, och att man måste ha en tändare till lysröret, och att lysöret ofta blinkar ett par gånger när det tänder. Drosseln är en spole av koppartråd, lindad på en järnkärna, det är därför den är tung, koppar och järn. Den väger mellan ett halvt och ett kilo.
Det andra systemet för att driva lysrör, HF-don, är en elektronisk apparat som är mycket lättare än drosseln, och som inte behöver någon tändare. När man tänder så glöder röret ungefär en sekund i ändarna, och så tänder det direkt utan att blinka. Till fotografering, och till akvariet, är det bättre med HF-don. Det har alltså inget med själva lysröret att göra, utan det är armaturen som man sätter röret i.
Så om lysröret blinkar till ett par gånger när man tänder, då är det en drossel, och om det alltid tänder direkt utan att blinka, då är det det bättre systemet.
Nu så har jag tagit några bilder, det var inte alls svårt.
Använde stativ och provade lite olika manuella inställningar.
Den enda nackdelen är att tanken är dåligt belyst utom längst fram, detta måste jag åtgärda.
Hoppas bilderna blir lika bra här som i min dator.
Först ut är en Humla.
Susanne 
Susanne 
Jo, nu vet jag inte vilka bilder som är vilka men jag har använt mig av olika slutartid. En del med 1/60 och andra med 1/125. Själv ser jag ingen skillnad alls.
Harlequin Rasbora mer känd som Kilfläcksrasbora, den vanligaste rasboran. En sorgmantel ville också vara med.
Susanne