Levels - Nivåer
"I den här artiklen delar Kaj med sig utav sina kunskaper i hur man kan justera färg och kontrast i Photoshop Levels - Nivåer. Har du inte Photoshop så kan du göra samma sak i andra program."
.
Jag öppnar upp en sträng dels för att jag vill tacka Kaj ännu en gång för att han har tagit sig tid till att skriva en bra informativ artikel om Levels.
.
Och dels för att jag vill ställa en fråga.
.
Frågan lyder.
.
På ditt föreslagna sätt med att markera med "pennorna" i svarta/grå och vita områden i bild, blir det inte så att de områden du markerar med exempelvis blir helt svart (0) och de områden du markerar med vitt blir helt vitt (255)?
.
Hälsningar
.
Robert
Red. Värdet för helt svart är 255 och värdet för helt vitt är 0.

Robert, det beror på din bild och hur du vill justera förhållandena.
För det första är det inte riktigt säkert att det finns några helt svarta, vita eller gråa partier. Då försöker man hitta de som bäst stämmer överens.
För det andra. Ibland kan det vara bättre att välja ett område som ligger lite ifrån det helt svarta, vita eller gråa området pga. av ursprungsbildens kvalitet. Här finns egentligen inga bra riktlinjer mer än att testa sig fram. Jag brukar dock alltid börja med att försöka hitta de svartaste, vitaste och gråaste områdena. Om bilden inte blir så bra som jag önskar mig brukar jag labba lite med pennornas marekeringar tills jag får en något sånär bra bildkvalitet. Slutligen kan man efter att man gjort usteringarna finjustera genom att dra de små pilarna (tre sytkcen) fram och tillbaka tills man hittat lägen dem emellan som ger bästa resultat.
Att justera bilders kvalitet innebär oftast mer än bara levels. Levels tycker jag är bästa sätt att börja. Är man inte helt nöjd kan man sedan gå in i verktygen kurvor, färgbalans, Intensitet/kontrast mm.
Allt beror på hur mycket jobb man orkar lägga ner. Med en massa finjusteringar kan man komma oerhört långt.
Oftast klarar jag mig med att enbart hålla mig till just Levels (Nivåer) men det beror som sagt på hur långt man vill gå och framför allt ursprungsbildens kvalitet.
Detta var intressant. Jag skall pröva detta sätt att ändra i nivåerna när jag kommer hem. Skall bli intressant och se vad jag kan göra.
Mitt stora problem är dock, som jag upplever det, att PS presenterar färger på ett helt annat sätt än övriga program jag använder mig av. När jag är nöjd med en bild i PS är det inte säkert att jag är lika nöjd med den när den visas i Firefox eller det bildprogram jag oftast använder för att se på bilderna Irfanview.
När bilden dessutom flyttas från olika datorer med olika skärmar uppstår ytterligare problem.
mvh/gurin

Du kan pröva att jobba med andra färglägen än RGB. Gå in på verktyget bild och välj Läge. Här kan du konvertera från RGB till CMYK, Lab-färg, flerkanals.
Testa dig fram ifall du hittar ett läge som ger så liknande förhålanden som möjligt mellan olika program och datorer.

Kaj, jag har testat lite med pennorna (jag kallar dom pimpetter), och jag är nog rätt säker på min sak nu.
Markerar jag ett parti i bild som jag vill ska vara vit så använder jag pennan längst till vänster, då blir det partiet helt vitt och på så sätter jag det värdet till max, inget däröver kan ju bli vitare. Lika blir det med svart.
Antag att du har tagit en bild som inte har helt svarta eller helt vita partier, ja då kan du inte använda dig utav den metod som du anger.
Såsom jag har lärt mig är att man drar in markörerna för svart och för vitt in till histogrammet för att få med hela ljusomfånget i bild och på så sätt slippa gapen i histogrammet.
Bifogat, vänster bild har jag markerat såsom du har gjort, vilket gör att jag givetvis får en vit bakgrund. Höger bild så har jag endast dragit in markörerna under histogrammet för att få bort gapen.
Hälsningar
Robert

För att förtydliga det jag menar här ovan.
I bifogad bild så har jag dragit in höger markör vilket representerar de ljusa partierna i bild - på så sätt får jag bort gapet till höger om histogrammet - och därmed ljusar upp bilden, men gör inte partier helt vita.
Den vita tapeten har blivit gul pga ljuset och pga fel inställd Vitbalans.
Hälsningar
Robert

Robert, du har nog rätt. att använda levels är inte alltid rakt på. Man får labba lite fram och tillbaka innan man hittar ett läge som känns rätt för just den aktuella bilden. Om bilden har en relativt ren kvalitet från början avseende svart, vitt och grått går det enklare. Men om man som i din bild inte har dessa färger klara får man jobba lite med den precis som du så bra gjort.