Hjälp med ovjektiv
Hej!
Jag är inte alls så bra på det här med funktioner och vad som gör vad när det gäller bländare och liknande.
Jag har en Olympus E-410 och letar nu efter ett objektiv.
Med detta vill jag kunna ta bilder där en lite del av bilden blir skarp och mycket suddigt.
Vad är det då jag ska lete efter i informationen av objektivet?
Det jag hittat nu och tror är det jag söker är ett med 1,4-22 i bländaromfång, men förvirringen är stor, jag vet inte ens om jag kollar rätt.
Tackar så jätte mycket på förhand för hjälp :)

Bländartalen är förhållandet mellan brännvidden och öppningens diameter, och det är öppningens diameter som avgör hur stort skärpedjup man har. Nummerseriens steg är sådana där nästa steg är roten ur 2 gånger det föregående, så här:
1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22
Ett lägre tal är större öppning, 1,4 släpper in dubbelt så mycket ljus som 2, och 2 i sin tur dubbelt så mycket som 2,8. Större öppning ger kortare skärpedjup, dvs om du tar ansiktet på en person på relativt nära håll så att det blir skarpt, kommer föremål i bakgrunden att vara oskarpa om du tar med bländare 1,4. Om du å andra sidan tar med bländare 16 så kommer bakgrunden att synas tydligare.
Så du har nog tittat på rätt siffror. Sedan finns det en siffra till som är intressant, och det är objektivets brännvidd, den anges i millimeter. En lämplig brännvidd för porträtt är 50 mm, och ett 50 mm 1,4 har en öppning på ungefär 35 mm diameter, vilket ger mycket kort skärpedjup. Med längre brännvidd får man kortare skärpedjup vid samma avstånd och bländare. Korta brännvidder ger stort skärpedjup, men också större bildvinkel.
En annan sak med stor bländaröppning är att man kan ta i svagare ljus. Med 1,4 och högt ISO (800 eller mer) kan man ta i vanlig rumsbelysning med ganska korta slutartider. Omvänt kan det bli svårt att använda stor bländaröppning om man har mycket ljus, exempelvis dagsljus. Då kan man behöva ett gråfilter om man vill ha litet skärpedjup, men kortaste skärpedjupet utan gråfilter får man om man väljer lägsta ISO och snabb slutartid, 1/1000 eller 1/2000.
Objektiv ger vanligen skarpast resultat med en bländaröppning någonstans mitt på skalan, 5,6 eller 8 för ett 50 mm, med mindre bländaröppning blir det mjukare eftersom en del av ljuset böjer av vid kanten på bländaröppningen. Skärpedjupet ökar, men den absoluta skärpan minskar vid mycket små öppningar (ex 22).
Så du har tittat på rätt siffror, det är den lägsta (1,4) som är intressant i det här fallet. Den ger möjlighet att få skarpt bara på ett litet område.
Effekten du är ute efter heter Macro, mest bara för att upplysa dig
Om du nu införskaffar detta objektiv kan du ju söka på macrobilder här, på Fotosidan.se eller helt enkelt på google för att få lite inspiration!
För övrigt mycket bra och redogörande svar från Inkanyezi!
#2 Förlåt men jag måste rätta dig lite. Effekten som trådskaparen frågar efter heter inte Macro. Macro är att avbilda objektet i faktisk storlek 1:1. Detta görs med speciella macro objektiv, mellanringar eller försättslinser.
Det som trådskaparen frågar efter är kort skärpedjup vilket som inkanyesi förklarade du får med stor bländare vilket betyder ett objektiv med lägsta bländare runt 1.4 till 2.8.
Att fota med kort skärpedjup är Olympus sämsta gren. Det går, men är dyrt och fotografen får vara lite mer kreativ. Det beror på Olympus relativt sätt lilla sensor vilket gör att ett du få dubbelt så långt skärpedjup vid given bländare och slutare jämfört med ett hus med en 35 mm stor sensor.
Zuikoobjektiven är vanligtvis skarpast nästan vidöppna.
Det objektiv du bör köpa är detta. Inte för att det är ett makroobjektiv utan för att det är ett 50 mm f2. Det är den största bländaröppning Olympus tillverkar. För en utvärdering läs här. Vill du ha större blir det Sigma eller "Leica".
mvh/gurin

Ja, jag har ju inte lusläst tabeller för objektiv och kameror, så jag vet inte vilka som finns till vilken kamera. Kanske är det bäst att tillägga att man inte ska förväxla siffrorna, vilket är lätt om man inte är så haj på hur de brukar anges.
Om det står 1:4 (1/4) betyder det vad fotografer brukar kalla bländare 4 och är inte samma sak som 1,4 som är en mycket större öppning.
Objektivens brännvidd och största öppning anges alltid som ett par tal, brännvidden och öppningen, där öppningen anges som talet under bråkstrecket. Man kan alltså läsa 1,4 som 1/1,4.
Ett objektiv med största öppning 1:2 och brännvidd 50 mm har det angivet på frontringen som "50 mm 2.0" eller som på Cyberfotos sida "50/2,0".
Om man tittar på bilderna som har tagits med objektivet på Cyberfotos sida, så ser man att på stora avstånd är skärpedjupet ändå ganska stort också med stor öppning. Det är framför allt på kortare avstånd man kan få mycket kort skärpedjup.
Jo det är korrekt att det objektiv jag hänvisade till har f2.0 som största öppning. Trodde inte det kunde missförstås. Och ja, det är korrekt att detta med Olympustermer är ett fast kortare teleobjektiv eftersom det är 50 mm. 25 mm är normal för Olympus.
Här går det bra att räkna själv och se hur stort skärpedjupet blir.
mvh/gurin

Så klart gurin, kanske inte just det talet, men det finns tal som kan missförstås om man som OP "inte är så haj"…
Skulle gissa att den där 50 mm makrogluggen är väldigt bra till just det som frågas efter.