Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1051 ggr
[Marinafarina]
0

Kritik - Brorsdotter i svartvit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild på min brorsdotter för någon dag sen. Vad borde jag tänka på när jag tar en sån här bild? Är det något som jag ska ändra på/tänka på?

Tack på förhand

Inkanyezi
0

Om det är någonting att tänka på så hänger det ihop med tekniken. Jag vet inte vad din kamera klarar och hur mycket ljus som finns tillgängligt, men blixt monterad på kameran ger såna här bilder, och jag gillar inte dels skuggorna som blir, dels det platta ljuset på huvudmotivet och den svarta bakgrunden när man har ditt motiv nära.

Det finns flera sätt att modifiera blixtljuset så att det blir trevligare, och om kameran har tillräckligt högt ISO kan man ta utan blixt. Är det en systemkamera så kan man oftast ta utan blixt i de flesta miljöer.

Om blixten har vridbart huvud kan man rikta den åt ett annat håll och låta ljuset reflekteras mot motivet. Det ger en annan riktning på ljuset och mjukare skuggor, och mindre skillnad i belysning mellan nära och långt bort. För en sån här bild skulle jag föredra att rikta blixten åt vänster, för att ljuset skulle komma från vänster och belysa ansiktet ordentligt; inte i taket, eftersom ljuset då kommer rakt uppifrån. Det är viktigt om man vrider undan blixten, att inget direktljus från blixten når motivet, alltså måste den i många fall riktas lite snett bakåt. Om kameran har TTL-mätning går resten automatiskt.

Om det inte är en systemkamera är det bättre att komponera bilden på skärmen i stället för i sökaren, på grund av parallaxen mellan sökare och objektiv. Här har lite onödigt mycket förgrund kommit med, medan huvudet är klippt upptill. Annars tycker jag att det är bra att hon hamnade ute i högerkanten; det ger en spänning i bilden genom att hon är på väg in och hennes blick riktar sig in i bilden.

[Marinafarina]
0

Okej jag har en systemkamera, men jag kan inrte rikta blixten då det är orginalet som sitter på kameran (sony a200). Men ska jag höja Iso då och köra utan blixt?

Tack för kritiken, den är välbehövlig.

Inkanyezi
0

Prova att ta med högt ISO, jag tror att din SONY tål det. Tänk inte heller alltför mycket på brus; det är en del av bilden och behöver inte ses som ett fel. Så prova och se om ISO 400 räcker, annars upp till 800 eller 1600 och utan blixt. Experimentera gärna med ljuset om du har någon lampa som du kan belysa med. Använd gärna reflektorer; det enklaste, vitt papper eller lakan eller något vitt vad som helst.

Om blixten mäter genom objektivet, vilket jag tror att den gör, så kan du dämpa och mjuka upp blixten genom att sätta exempelvis en plastmugg (vit) framför. På så här nära håll räcker blixten bra till även om den dämpas, och det blir inte så skarpa skuggor om den får lite större yta.

[Marinafarina]
0

okej, men det är inte så enkelt att hålla på med allt det om man ska fota en bebis på 7 månader :P haha …Hon ligger inte precis still så man kan fånga ögonblicket :)

Men tack för tipsen :)

Inkanyezi
0

Jag vet att det kan vara knepigt, och själv brukade jag inte använda blixt när jag plåtade ungarna. En tid, när jag jobbade med att ta bilder av barn på dagis, hade jag en ganska enorm utrustning för att få bra ljus. En softbox på en arm på kameran och en annan på stativ. Det syns inte på bilderna att utrustningen var stor, och när man hanterar den bekvämt så väcker den inte heller något uppseende trots storleken. Det finns dock enklare sätt att modifiera blixtljuset, det finns väldigt bra tips på Bild och Foto.