Adobe Lightroom.
Nu har äntligen Adobe Lightrom släppts till Windows. Dock en BETA version, men det är ju alltid kul att vara med ifrån början. :-)
_"Great news: Adobe® Lightroom™ beta* software 1.0 for Windows is now available. Download it today and discover an easier way to import, organize, edit, and showcase large volumes of digital images. Designed by photographers, for photographers, it's software that works the way you do. And with its new Windows compatibility, it's just waiting for you to try it.
Adobe® Lightroom™ beta isn't finished yet. And that's a good thing. Use it. Tell us what you think. Help shape its development. Join our forums today and start sharing your brilliant ideas._"
Mycket nöje!
- Jim Johansson

Jag updaterar i detta inlägg med vad jag tycker om programet. På det viset slipper jag skriva en massa nya inlägg. :-)
Det finns många nya inställningar som inte CS2 RAW har. Layouten är väldigt enkel, villket gör det svårt att hitta de avancerade inställningarna som man så gärna vill åt. Men jag har precis startat programet och öppnat min första bild. Vi får se hur det går. :-)
Adobe har lyckats mer än bara utmärkt med sin layout på programet. Den är så skön att arbeta med. Sid-menyerna är en aning stora, men det har dom fixat med hjälp utav ett snabb-komando, nämligen TAB knappen så de försvinner. Sen är det bara att trycka på TAB igen för att få fram dem. :-)
Det bästa hittils är dock den snabba förhandsgranskningen av effekter som man desutom kan ändra direkt i RAW filen. Det ska även gå att ladda hem fler effekter villket jag måste prova lite senare när jag lärt mig programet lite mera.
Detta är ett program som alla RAW fotografer måste testa!
Jag hittade precis någonting viktigt. Det går nämligen inte att zooma in till en skala i eget värde. Det går endast att använda skala 1:1, 4:1, Full och Fill. Ett stort minus för det. Men vi ska ju också komma ihåg att detta bara är första BETA stadiet. :-)
Jag blir så imponerad av förhansgranskningarna. Det finns även en förhandsgranskning av historiken. Du håller bara musen över en föregående händelse och miniatyr-bilden ändras till det som bilden såg ut vid den händelsen. Underbart! :-)
Jag saknar de små hjälp-rutorna som hoppar upp i Photoshop om man håller musen över ett verktyg. Det är vissa saker som jag gärna vill veta innan jag vågar trycka på knapparna. Jag har ingen aning om vad som menas med knappen Sync. Ingen popup-hjälp visas så den knappen håller jag mig undan så länge för säkerhetens skull.
Leker man med hur stor bilden ska visas så uppstår det någonting fel. Det går till slut nämligen inte att välja '1:1' och sedan blädra runt på bilden med hjälp av att trycka på miniatyren. Då kommer istället Zoomen upp och bilden visar på området där man tryckt i skala 4:1. För att fixa det problemet så räcker det med att manuelt välja skala 1:1 och sedan tillbaka till 'fill' igen. :-)
Programet verkar en aning segare än CS2 RAW med att ändra en inställning för att sedan visa den. Bilden som visar att den arbetar med bilden (working) fastnar desutom ibland och man är inte alltid helt säker på om den är färdig eller inte.
Scrollen som används brevid menyerna för att bläddra ned bland inställningarna är en aning för liten. Det är lätt hänt att man trycker på pilarna som döljer menyn istället för att scrolla.
Det här programet fungerar bra för de som vill ha ordning på sinna fotografier. Man kan nämligen filtrera bilder ur biblioteket. Du kan t.ex välja att endast visa de fotografier som innehåller ordet fotboll i metadatan. Metadatan är desutom mycket enklare att använda och ändra mot vad det är i Photoshop. Du kan enkelt ändra keywords för en bild genom att bara öppna den och titta på menyn åt vänster.
Är man desutom rädd om sinna fotografier så finns en inställning att kopiera fotografiet till Lightroom's bibliotek istället för att öppna bilden ifrån din bildmapp. Du kan även välja hur filnamnet ska se ut. Om du vill rensa dinna filer till att heta det datum som bilden blev taget på så är det absolut inga problem. :-)
Det jag berättade tidigare om problemet med zoomen så har jag kommit på att det är jag själv som gjort fel. Dubbel-klickar man på bilden så zoomar den nämligen in och tvärtom om man dubbel-klickar igen. Det är meningen att det ska vara så som jag berättade innan. :-)
Ännu ett problem är den sega importeringen utav bilder.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Önskar att det fanns en funktion man tryckte på som återställda samtliga värden till ursprunget. Eller också har jag missat den…
#1: Tab har i Photoshop alltid fungerat som
"gömma fönster"-knapp.
Undrar om segheten beror på att det kräver en hel del av datorkraft med nya flashiga funktioner… Vågar knappast testa med min gamla dator :-)
#2: Testa att hålla alt-knappen intryckt och se om något ändras.
Alla rutor med inställningar som dyker upp i photoshop har ju en "ok" och en "ångra" knapp. Håller man inne alt så ändras "ångra" till "återställ" istället. Bra att veta så man slipper stänga ned och öppna upp igen.

Lena. Jodå, det finns en knapp som heter "Reset" längst ned åt höger som du återställer alla värden i RAW bilden med. :-)
Fotord. Lightroom fungerar dubbelt så snabbare än photoshop för mig. Så mycket flashigt är det inte, det är bara färgerna som är anorlunda och de flesta menyerna är skapta av bild-text istället för ren text. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Glömde tillägga att alla andra program fungerar så mycket långsamare med Lightroom igång. Det slukar nämligen 224mb i ram ifrån mig. :-/
Dom behöver fixa till en hel del innan dom släpper den. Själv tycker jag det är synd att Adobe köpte Rawshooter. Om det finns mindre bra konkurans behöver dom inte jobba lika hårt med sitt program.
Eddie
När släpps lightrrom i skarp version ? har precis provat beta 4 och den verkar grymt bra
Jag testade den lite men det formligen ÄTER ram.
Som i alla betaversioner av program så har inte koden optimerats så jag hoppas att lightroom blir lite mer trimmat så man slipper ladda upp med 6 GB i Ram