Foto iFokus

Foto

Etikett: mjukvara
Läst 1853 ggr
Akerberg
0

Ny maskinvara till kameran?

Fick tipset av en att man kan installera ny programvara i sin kamera via minneskortet,  http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

Är det någon här som provat? Verkar lite läskigt =S

[Fibbe]
0

Det står ju att den inte gör några permanenta ändringar, men av vilken anledning vill du testa den mjukvaran?

Inkanyezi
0

Till vissa modeller av Powershot finns hack som gör att man kan få ut råfiler i stället för bara jpeg, och då har man lite större möjligheter att bearbeta bilden och slipper eventuella jpeg-artefakter, som ibland kan vara verkligt irriterande.

Några av dessa hack byter inte ut kamerans firmware, utan laddar bara in ett annat program när man startar kameran; den ursprungliga firmwaren blir kvar i kameran och man kan starta kameran utan att använda hacken, genom att sätta i ett minneskort som inte har den installerad.

Inkanyezi
0

Jag har laddat det i min Canon G7 nu, och det funkar väldigt bra.

Det finns massor av nya finesser; dvs man kommer åt många saker som de vanliga menyerna inte täcker. En par saker som jag gillar helskarpt är Live Histogram och Zebra View. Batteriindikatorn visar också status på batteriet på ett bättre sätt. Naturligtvis finns det massor med andra saker man kan använda i programmet.

Jag gjorde ett kort bootbart, och då startar kameran direkt med firmwareuppdateringen. Den har alla inställningar kvar som vanligt, men man kommer in i CHDK-menyn genom att först trycka direktprint-knappen och sedan MENU. Jag har bara hunnit titta lite grann på det än och inte laddat ner något program för att konvertera råfiler, men jag känner på mig att det här är en vettig grej för mig. Jag uppskattar verkligen det "levande" histogrammet som är mycket mer detaljerat än det som man normalt ser, och det visar mycket tydligare hur exponeringen blir.

mimmibackman
0

Jag uppdatarade Firmware'n på min a700 typ i sommras :) det är alltid bra, hjälper tex för bättre brusreducering :) borde ju va samma på Canon + det som ovan har skrivit :)

Inkanyezi
0

#4 Det här är inte riktigt samma sak som uppdatering av kameran med ny firmware. CHDK ger, till skillnad från kamerans egen firmware, helt nya funktioner, varav flera är intressanta för mig. Jag har en Canon G7, och den spar normalt alla bilder som jpeg. Nu kan jag med hjälp av CHDK, som inte ändrar något i kamerans firmware, utan körs som ett program när kameran startas, spara råfiler, vilket ger betydligt större möjlighet till bearbetning av bilderna.

Det innebär att jag efter att ha tagit bilden:

• kan ändra vitbalansen
  • kan utnyttja större dynamikomfång
  • kan bestämma själv över eventuell skärpeförstärkning

Jag har ännu bara provat lite grann, men det ser mycket lovande ut; exempelvis vitbalanskontrollen i RAW Therapee funkar otroligt mycket bättre än "Remove Color Cast" i Photoshop Elements. Till stor del beror det naturligtvis på att jag har rådata att arbeta med och inte en fil skapad med förstörande komprimering, men det beror också på att Elements plockar för få pixlar när man använder verktyget. RAW Therapee använder fler pixlar, jag kan välja hur många, för att se vilken färg jag har valt.

Nu ställs jag inför problemet hur jag ska göra för att utnyttja kamerans hela dynamikomfång; jag kan göra 16 bitars filer, och jag behöver tonseparera dem eller ändra kurvor för att få med allt i den slutliga bilden. Det finns kurvverktyg i RAW Therapee, och jag gissar att det är där jag måste göra bearbetningen så länge som jag inte har Photoshop CS. Jag laddade hem RAW Therapee igår, så jag har inte hunnit lära mig programmet än. Jag har inte hittat någon manual eller hjälp i programmet, det har inte ens menyer; gränssnittet är ovant.

Sedan visade det sig när jag ville använda ett SDHC-kort att ingen av mina kortläsare tar det; jag måste skaffa en ny. Råfiler tar mycket större plats, så jag ville gärna ha 4GB i kameran i stället för högst 2GB. Förhoppningsvis kan jag hitta en kortläsare som klarar större kort.

Så SDHC ger många möjligheter som kamerans originalsystem saknar, så det är ett mycket bra komplement till operativsystemet som finns i kameran. Man behöver inte använda råformat för att ha glädje av det, finesserna som jag gillar när jag tar är främst:

• Jag ser direkt, innan jag har tagit bilden, vad som är överexponerat.

• Batterimätaren visar hur mycket som är kvar hela tiden.

• Histogrammet är tydligare och lättare att använda.

• Jag kan flytta komponenter, som histogrammet, till något annat ställe än där det brukar ligga.

• Den visar tydligt hur mycket som är kvar på kortet, både grafiskt och med siffror i MB.

Nu har jag ju inte använt det särskilt länge, men jag ser redan att det är ett rejält lyft för den här kameran. Jag tycker att om man jämför med att "gradera upp" till en G9, så har jag till och med en bättre kamera nu, eftersom G9 med sina något fler megapixlar ger mer brus och mindre klara färger; små skillnader men ändå. Det enda som jag ser som fördelar med den senare modellen blir då att den har en större skärm med fler pixlar. Det finns alltså, som jag ser det inte någon orsak att "gradera upp" min kamera med en nyare av liknande sort.

Så det kan vara ett lyft för en a700 också, även med nytt firmware.

[PeterWem]
0

#4 Risken med en firmwareuppdatering är att om något går fel kan man använda kameran som dörrstopp istället.

Angående CHDK, som inte är en firmwareuppdatering, testade jag det på min S3IS förra sommaren. Mycket trevligt programtillägg. Nackdelen var att det tog en sekund längre tid att starta kameran och litet längre tid mellan fotograferingarna då rawfiler är så mycket större. Vet inte om de ändrat det på ett år.

Batteristatusen var mycket bättre än canons egen där man ser hur mycket kraft man har i procent.

Att skapa HDR-bilder underlättas betydligt det med när man fotograferar i RAW.

Inkanyezi
0

Nej, tiden för att spara kan knappast ändras; filstorleken är vad som gör att råfilerna tar tid att få ner på kortet. Det beror mer på kamerans hårdvara och minneskortet hur fort det kan gå. Det går att ställa om vissa parametrar som gör att bilder tagna med långa slutartider (mycket brus) går fortare att spara, men bilder tagna i bra ljus tar längre tid eftersom två filer sparas, både jpeg och crw.

Det tar inte bara längre tid att starta, CHDK äter också mer batteri än det inbyggda programmet. Man märker det på att kameran blir varmare. Jag har alltid ett extra batteri, men jag har inte haft CHDK särskilt länge… Bland finnesserna finns att man kan koppla bort strömsparfunktionerna, så att kameran inte stänger av medan man jobbar. Då är det nog ganska bra att man har en tydlig batterimätare.

En annan finess som jag uppskattar, men som jag inte har fixat till ännu, är att CHDK ger möjlighet till fjärrutlösning via USB-porten på kameran. Jag har länge saknat trådutlösare och har använt självutlösaren i stället. Nu kommer jag att kunna trycka av med sladd, så att jag inte petar på kameran när den står på stativ.

CHDK ger också möjlighet till automatisering av kameran, genom att man kan köra skript. Jag har inte hittat någon riktigt bra vägledning till skriptning eller tydlig beskrivning av skriptspråket, men andra har lyckats skripta, så det kan säkert gå att göra för den som till exempel vill ta en film av hur gräset gror. Canons eget program har en hel del brister, jag har provat att fjärrstyra kameran med programmet som Canon har, men det är klumpigt och flera viktiga funktioner saknas, som exempelvis skärpeinställning. Och egentligen behöver jag bara en trådutlösare.

Inkanyezi
0

#5 Och det där med fyrbokstavskombinationer som man inte kan uttala; såg att jag hade skrivit SDHC istället för CHDK i ett stycke…

Men jag är åtminstone ganska nöjd med CHDK,

#4 Ang. firmwareuppdatering: Som PeterWem skriver är det en vådlig grej, även när man hämtar uppdateringen från fabrikantens webbsida. Det gäller att dels vara helt säker på att man har rätt uppdatering, dels måste man också ha fulladdat batteri när man gör uppdateringen. Och om man skjuter sig i foten så har man i alla fall en trevlig brevpress… Så jag skulle snarare säga att om det inte är trasigt, så försök inte fixa det.

Med CHDK finns såvitt känt inga sådana risker. Hittills finns såvitt jag vet inte någon rapport om att den skulle ha skadat kameran.