Är det något att ha?
Hej. jag har bara en liten fråga. jag fyller år nu om 2 dagar och mina föräldrar har redan avslöjat hela grejen. jag kommer få en Nikon d80 med 18-200mm objektiv.
jag kan ingenting om kameror och objektiv och sånt, därför frågar jag här, Är det en bra kamera, Är det något att ha. vad kan jag välja bättre?
Tack på förhand

Det är en mycket bra kamera och definitivt bra att ha för en som vet hur man ska hantera den. Den är inte gjord främst för att bara titta och knäppa, utan för en seriös fotograf som vill kunna jobba kreativt och ha kontroll över alla möjligheter som en kamera kan ge.
Om det sedan är rätt kamera för dig, det kan bara du avgöra. Den här sortens kameror kräver att man lär sig en hel del om fotografering för att man ska få ut det bästa ur dem. Det är också mycket lätt att "skjuta sig i foten" med en sådan kamera, så du har en tid framför dig för att lära dig hur du ska kunna få bilder så som du vill ha dem.
Ja, detta är något att ha.
mvh/gurin
Jag tycker det låter som en riktigt fin present. D80 är helt klart en kamera som är bra! Jag tror att den kommer passa dig jättebra om du är nybörjare i systemvärlden, den är en alldeles lagom kamera för en nybörjare som du samtidigt kan ha ganska länge. Det kommer nog dröja ett ganska långt tag innan du känner att du vill ha en bättre.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

tack. fick den idag och jag är nog lyckigast på jorden.
Grattis till den nya kameran! 

Grattis på födelsedagen.
Här är en gratis fotoskola ( förutom den som finns här ).