Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 742 ggr
[VictoriaR]
0

Svartvit med färg?

Hej!Skulle någon kunna förklara hur man gör vissa områden i en svartvit bild färgade?

Jag använder gimp.

Mvh Victoria

mimmibackman
0

Jag har aldrig jobbat i gimp, men ifall det finns samma saker som i PS så funkar det väl att duplicera bilder -> gör den ena svartvit -> klipp ut de delar du vill ha färgade -> klistra in i den andra bilden.

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personligen använder jag lasso markeringen (PSP) o markerar det jag vill ha sv/v o sedan tar jag colourise o väljer om jag vill ha svartvit eller någon annan toning

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[VictoriaR]
0

Tack så mycket för era svar:)

Metinia
0

Jag använder mig av Colorreplacement-tool och så väljer jag svart eller vit i Photoshop, kanske finns något liknande i Gimp?

[VictoriaR]
0

Det finns det kanske,men det heter nog inte samma sak,så jag vet inte vad du menar.

Jag lyckades med en bild igår,men nu fungar det inte längre,elller så har jag glömt hur jag gjorde..:P

jag klickade på färger--avmätta---dialoger---lager---2 lager---lagermask på det nya lagret---svart (full transperens)---markera det nya lagret---använder pensel s/v.

Men det funkar inte,vet någon vad jag har gjort för fel?

fiiiyah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

i ps lägger jag bara på ett svartvitt lager o sen suddar jag fram färgen, hur lätt som helst, vet inte hur de är i gimp dock  :)

bilden är från min bilddagbok därav klaviltén!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se