Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 757 ggr
Kristall
0

Minneskort; hjälp att välja?

Ska eventuellt beställa ett nytt minneskort till systemkameran, då jag har 3 st allt som allt, men endast ett CF-kort som passar till systemarn. =)

Tänkte då välja mellan kanske ett Olympus SD-kort på kanske 1gb, eller ett till CF-kort. Hittade ett som verkade vara på ett relativt bra pris just nu, ett Sandisk, CF Extreme IV 2gb kort… är det något att ha då? :) Det kostar 16,95 euro (något runt 160 kronor eller mer….).

Ställer inga speciellt höga krav på mina minneskort, bara de är ganska snabba och håller bra så går det hem. ;)

Har en Olympus E-500 by the way. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Jo, förresten, det var 40mb/s som är hastigheten på CF-kortet som jag är lite intresserad av, och 10 års garanti… så det verkar ju som ett ganska bra erbjudande i alla fall. :)

EQUALIZER
0

köp sandisket!!! :D

Limpan4all
0

Sandisk Extreme IV är mycket bra, tillsammans med deras egen Extreme firewireläsare överför man mer än en bild i seunden till datorn (ca 4MB/bild) med USB inte ens hälften så fort…

Kristall
0

#3: okej, jag tror jag köper det kortet, då. =)

gurin
0

Olympus XD är det andra formatet som E500 tar. Det kan vara bra att ha ett XD-kort i också, som back upp. Men XD-korten är långsamma och dyra jämfört med CF.

Jag har ett litet 512 XD-kort i min E330 ifall jag skulle glömma att stoppa i ett CF-kort när jag tar med mig kameran. Det har hänt och då har jag i alla fall kunnat ta några bilder.

I E3:an sitter ett 2gb XD-kort av samma orsak. Dessa kort används i princip aldrig. Då jag hellre tar med mig några CF och byter dessa när det första är fullt än att övergå till att fylla XD-kortet. Senast jag sparade på XD glömde jag bort att det var XD jag sparade på och stängde av kameran innan kameran tömt minnesbufferten. Snacka om snopet. Det som går blixtsnabbt att spara på CF tar en evighet på XD.

När du köper CF på nätet så tänk på att det finns många som säljer falska Scandiskkort. Verkar de för billiga så är de inte äkta. Om de inte är äkta så är de inte så snabba som de utger sig för att vara.

I vilket fall rekommenderar jag varmt ScanDisk extrem IV och du kan utnyttja snabbheten i din kamera trots att den har några år på nacken.

mvh/gurin

Kristall
0

#5: okej, tack för infot. :)

[Fibbe]
0

Kika lite på snilleblixt.se, jag köpte minneskort därifrån, billigt, bra service och snabb leverans.

//Felix