Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 474 ggr
Horsegirl
0

Super macro bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat intressera mig för super närbilder. Är dock inte så duktig än då det är svårt att få focusen på rätt ställe om man inte övat ett tag. Här är några prov.

En fluga på kanske 3 mm.

Horsegirl
0

Närbild på blomma

Horsegirl
0

Och insidan av blomman

bjorsa
0

#2 Den blev fin även dom andra var fina

Har du börjat att koppla ihop objektiv på din z5 med koplingsring ?

mvh/bjorsa

Horsegirl
0

#3 Tack :D Jo jag är ganska nöjd med den.

Jag har inte köpt en kopplingsring men jag har tejpat ihop. Men jag tycker fortfarande att det är svårt att fokusera. Men det är det väl i början.

Men jag ska fortsätta öva :D

bjorsa
0

#4 Jo kan vara svårt med skärpan men får man till de med ljuset så brukar de gå sen kan de ju skilja mellan objektiv för du hade väl tillgång till flera så kanske du skall testa igenom dom å se vlket som funkar bäst .

mvh/bjorsa

atilla
0

Snyggt Horsegirl! Jag går oxå kurs hos bjorsa och tejpar nu ihop alla mina objektiv :-) Du är dock en mer läraktig elev än jag, vilket bjorsa måste hålla med om. Sådana bilder som du visar upp nu, det kommer jag inte ens i närheten av än.

Snyggt jobbat!

/Magnus

Horsegirl
0

#5 Nä jag har bara ett objektiv, men kämpar vidare med det :D

#6 Tack Hehe kul, Nää jag är säker på att du är duktig du med. Du ska bara veta hur många bilder jag har slängt. På dom tre kanske jag tog 200 för att få fram dem :P Sån är jag. Envis.

bjorsa
0

#7 Ett duger gott du kan ju oxå passa på å fråga bekanta om dom inte har någon gammal systemkamera liggandes å skräpa för då kanske du kan få dom eller objektiven för många använder ju inte sina analoga systemkamror.

mvh/bjorsa

Horsegirl
0

Smart :P

Robert
0

Horsegirl, om du har ett stativ, kanske du har, så är det mycket enklare med skärpan. För om inte, så vid minsta gungning med kroppen så försvinner skärpan då skärpedjupet är extremt kort.

Hoppas det hjälper!

Robert

Horsegirl
0

Jodå jag har ett enbens stativ och ett vanligt. Men det är inte alltid man kan komma så nära då :)