HJÄLP! Canon eos 450d
Jag har köpt en systemkamera, en canon eos 450. Jag älskar att ta kort och vill köpa ett makro objektiv efterson blommor, djur, vatten osv är det jag fotograferar mest. Men jag förstår verkligen ingenting av vad folk skriver om brännvidder och närgränser och allt vad det heter. Jag ber verkligen att någon kan förklara på det enklaste sättet som möjligt vilket objektiv jag ska satsa på. Och jag har inte lust att lägga ut på tok för mycket pengar. Tack på förhand! :)
Närgräns: Det närmaste du kan vara ett motiv utan att det blir suddigt
Brännvidd: Enkelt uttryckt objektivets längd. För att krångla till det kan man prata om bildvinkel i stället, vilket är mera korrekt. En kort brännvidd ger en stor bildvinkel, dvs man ser brett, medan en lång brännvidd ger smal bildvinkel.
Vad som avgör vilket objektiv du ska ha är hur nära du vill komma ditt objekt för att få avbildningsskala 1:1, alltså att det du fotograferar blir lika stort på sensorn som i verkligheten. Fotograferar du insekter behöver du en längre brännvidd med längre närgräns för att inte behöva krypa så nära. Ett objektiv med längre brännvidd ger oftast också en bra oskärpa på bakgrunden vilket är nog så viktigt som att själva objektet är skarpt.
Jag skulle satsa på en brännvidd runt 90-150 mm och maximal bländare på 2,8 (avgör hur svagt ljus du kan fotografera i, och hur kort skärpedjup (se där, ett nytt uttryck…) du kan ha. Ett kort skärpedjup ger mera fokus på huvudmotivet och kan vara bra att ha.
Själv har jag ett Tamron 90mm /f2,8 som jag är nöjd med till mina kameror, EOS 400D och 50D. Funkar även som ett kort tele vid porträttfoto och djurfoto.

Jag antar att du har ett objektiv på kameran? den brukar levereras med en zoom som täcker det mesta man behöver.
Om du upptäcker att den har begränsningar, så kan du ställa specifika frågor om hur du upplever begränsningen och vad du vill göra åt den, så kan du säkert få råd om hur man löser det. Det betyder inte alltid att man måste ha ett annat objektiv. Det som du har beskrivit här ovanför kan man göra med objektivet som brukar följa med kameran.
Längre fram kanske du märker att du behöver ett längre tele, eller att du inte kommer så nära som du skulle vilja, eller någonting annat som du upplever som alltför begränsande med utrustningen som du har. Beskriv då vad du vill göra, så kommer du att få flera förslag på lösningar.
Makroobjektiv finns, de är dyra, och de ger ett bra bildresultat, men för smådjur som insekter och sånt kan det ofta funka lika bra med en mycket billigare lösning, att sätta en lins framför objektivet. Såna finns att köpa och de kostar mycket mindre än en makroglugg.
Men om du verkligen känner att du måste köpa den där prylen, så får du nog lov att lära dig vad det innebär och vilken verkan man kan förvänta sig. Inga objektiv till den där kameran är dåliga (lensbaby undantaget), men olika brännvidder har olika användningsområden, och det finns makroobjektiv med kort brännvidd och det finns med lång. Alla kostar mycket, och du måste själv bestämma dig för vilket som du tycker passar bäst.
Skillnaden mellan olika brännvidder är vilken bildvinkel de ger och vilket avstånd man kan ha mellan kameran och motivet när man tar bilden. Som tumregel kan man säga att en lång brännvidd (90 mm och mer) ger långt avstånd, så att man inte kommer för nära eller skymmer, och en kort brännvidd (35-50 mm eller kortare) möjliggör stor förstoring och tvingar en att vara mycket nära när man ska ta makrobilder, så att man kan få problem med att man kommer för nära och att det blir svårare att ljussätta eftersom man skymmer.
Okej, tack så mycket men jag har läst att det ska vara viktigt med bildstabilisator, är det så?
Jag vill absolut komma så nära som möjligt!
okej, men alltså det jag vill är ju att till exempel ta riktigt skarpa och nära bilder på ex, insekter..
Ska man satsa på kort eller lång brännvidd då? Jag har standard objektivet på kameran nu, som följde med ett 18-55(?)

När du tar extrema närbilder är det väldigt bra att ha ett stadigt stativ. Jag tror att om du börjar med att köpa några försättslinser och ett stadigt stativ som går att använda på mycket olika höjd, så klarar du det mesta och behöver ingen bildstabilisator. Du kommer också ganska billigt undan, men köp inte ett billigt stativ; för bra stativ börjar priserna vid ungefär en tusenlapp och upp till flera tusen.Tänk på att du också behöver ett huvud eller en kulled när du köper stativ.
Och när du alltså har en kortzoom upp till 55 mm så kan det ju vara lämpligt att satsa på en längre brännvidd för makro, så att du kan få ett bekvämt avstånd och inte skymmer motivet. Med 90 mm om du tar i skala 1/1 kommer kameran att vara ungefär 35 cm från motivet och objektivets främre del ungefär femton centimeter. En 90 mm kompletterar ju också din zoom som teleobjektiv.
Om du vill ha extrem förstoring, vilket också betyder att du kommer mycket nära, så kan det vara bättre att bara köpa en omvändningsring och vända din zoom bakfram på kameran.
Okej, har du några bra tips just nu, eller länkar på linser eller objektiv?

Finns från ca 2500:- och uppåt. Ett populärt som lär vara riktigt bra är Tamrons 90mm för runt 4000:-
Kolla tex Cyberphoto.se de brukar oxå ha exempel bilder. Eller kolla på nån sajt som har bilder sökbara på objektiv som tex … dessa 2000 bilder tagna med Tamron 90 mm.
http://www.flickr.com/groups/tamron90macro/
Eller 4000 bilder här

Inköpskällorna som brukar föreslås mest är Kaffebrus och Cyberfoto.
Båda har kompletta uppsättningar grejer, och det finns också andra; du kan söka på försättslins, omvändningsring, makroobjektiv, stativ och andra relevanta sökbegrepp så hittar du fler. Länken till Cyberfoto ovan pekar på ramen som visar försättslinser; för att komma till startsidan, klicka på länken längst ner på sidan där det står "Cyberfoto"