Oinspirerad
Min fotoinspiration är i botten nu. Det är kanske för att jag tycker så illa om hösten och den kommande vintern. När jag tittar på förra året sep, okt nov så har jag totalt 175 bilder varav hälften är från när pappa fyllde 60. På en genomsnittlig månad tar jag annars knappt 300 bilder. Och tänker jag ännu längre tillbaka så tror jag knappt jag har några analoga höstbilder.
Det här är den enda höstbilden jag är nöjd med.
Har ni också sådana här trista fotoperioder?

Ja! Fast för min del hänger det inte så mycket ihop med vilken årstid det är utan snarare hur jag själv mår mentalt.
Fin bild på svamparna - gör mig glad!
// staffan

Tjusig svampbild aktietrader.
Rena rama skiten med höst/vinter - jag sa till min fru i morse att jag sover vidare och går upp ungefär vid mars.
I början av året så tog jag en massa bilder inomhus. Jag har tipsat dig om skannern, nu ska du bara täcka glaset med någon OH-film. Jag håller själv på med exprimenterande med ljus inomhus. När min nya kamera väl kommer så ska jag ta en hel del stillbilder på olika objekt så jag kan hantera befintligt ljus och blixtljus.
Beträffande dina svampar och nu när solen står lågt, ta med dig en reflektor för att tona ned skuggsidan. Reflektorn kan vara en vit pappskiva eller folio.
Hälsningar
Robert
Svamparna är fina. Jag försökte mig på några svampbilder för ett tag sedan. Jag tyckte det var svårt att få till dem. Skall se om jag kan leta fram dem. Beträffande hösten håller jag inte alls med er. Hösten är den bästa fotoperioden. Färgerna är som bäst, solen står lågt och ger intressanta skuggor och ljus.
Annars vintern något av den vackraste perioden. Särskilt vårvintern. Snökristaller som smälter och det är så otroligt ljust. Jag förstår att ni som inte gillar vinter bor i södra Sverige. Det blir i alla fall väldigt lite vinterbilder eftersom kamerabatterierna inte gilla kyla så kameran brukar lämnas hemma när jag är ute på vintern.
Mvh/gurin som nu mer än förut funderar på att köpa en systemkamera. Prövade att fota med en gammal Olympus E-10 och den kändes som en dröm jämfört med min C770. Hade den haft ett större zoomåmfång hade jag köpt en begagnad omgående.
mvh/gurin

gurin, #3, hehe, förhoppningsvis så har jag inspirerat dig till ett köp genom att skriva en liten tipslista i din brosträng.

Robert

Jag håller med dig gurin, det är jättefina färger och härligt ljus. Oktober har en otroligt blå himmel. Men jag känner inte för det, jag orkar inte, det är bara trist. Att gå ut nu på hösten kan vara ok när det var sådant väder som helgen 15-16/10. Men på vinten -knappast!

Testade att skanna prylar under lunchen men skannern på jobbet har ett otroligt kort skärpdjup. Detaljer som ligger en cm övanför glaset är så suddiga att man inte kan se vad det är.
Trist.

Det är en suverän svampbild aktietrader.