Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2264 ggr
atilla
0

Spindelnät en tidig morgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det diskuterades spindelnät för ett tag sedan, vilket gjorde att jag var tvungen att testa en tidig morgon. Notera spindeln som synns i nätet.

/Magnus

Hennum
0

så vackert de e!

på vägen till skolan brukar ja se jättemånga spindelnät. nån dag måste ja ta med mej kameran o fota…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

kristinah
0

Vilken fin bild. Spindeln var så liten så jag knappt fick syn på den. Tror det är en korsspindel iaf. Vad har du för kamera Atilla?

atilla
0

#2 Tack kristinah. Jag har en Nikon D50 som jag förutom objektivet är mycket nöjd med. Bilden togs med kitobjektivet (18-55 f3,6). Ett makroobjektiv står allra överst på önskelistan :-)

/Magnus

bjorsa
0

Fin bild atilla som ett pärlband.

mvh/bjorsa

atilla
0

bjorsa. Tänk vad läckert det hade kunnat bli med ett makroobjektiv! :-)

bjorsa
0

Du får shoppa ett :-)Jag tog lite liknande bilder för ett tag sedan men blev aldrig av att jag la ut dom men här kommer en bild tror det är med ett omvänt 135 mm

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade en till bild

mvh/bjorsa

atilla
0

Nu måste jag ju göra ett nytt försök med det gamla olympusobjetivet. Nätet sittter kvar, och det lär väl vara dagg imorgonbitti osså :-)

Grymt läckra bilder! Som vanligt lika roligt att se dina alster :-)

/Magnus

bjorsa
0

Du måste upp vid 4 för att få bra dagg :-))

Har du skaffat kopplingsring till ditt objektiv så de e bara att skruva på det ?Annars finns ju finns ju eltejp en underskattad fotoprodukt :-)

Tror jag även använde blixt å reflektor när jag tog bilderna å reflektor för mig är en bit kartong med pålimmad aluminiumfolie dvs ugnsfolie.

mvh/bjorsa

kristinah
0

Jag har lust å svära å säga f-n va läckra bilder, båda två har. Rena konstverken.

Martin
0

Gillar verkligen #6, man ser gräset så tydligt i dropparna. Fantastisk bild, som vanligt!

mvh Martin

atilla
0

Bjorsa, jag är TEKNIKER. Vad vore livet utan SILVERTEJP. Man kan laga ALLT!! :-) Jo, jag testade men fick en närgräns på c.a 1 cm. Lite För bra. Men jag ska testa igen. Med Silvertejp!

Kristinah. Jag har (precis som alla andra) ibland tur. bjorsa har "tur" varje gång! :-) Då kallas det något annat.

Håller helt med marnyman i 11#

/Magnus

bjorsa
0

Nja silvertejp blir kladdig efteråt bättre med svart eltejp den kladdar inte .

Tack för dom vänliga kommentarerna hoppas bara jag inte klampade in i din sträng atilla för de var inte meningen med de hela .

mvh/bjorsa

atilla
0

Bjorsa, du får klampa in när- och hur ofta du vill. Du är ALLTID lika välkommen :-)

Angående silvertejpen vet jag inte vad du har köpt den om den klibbar.

/Magnus

bjorsa
0

Kanke jag som inte använder silvertejp lika ofta som förr den kanske inte alls klippar fast på objektivsidan så kör med silvertejp du :-))mMen visst är den väl lite svår att få isär om du tejpar ihop den som man gör om man tejpar fast ett objektiv i ett annat hmm eller så är de jag bara som svammlar å de e inte ovanligt :-)))

mvh/bjorsa

atilla
0

ETT varv silvertejp håller ihop dem. Har provat :-)) Lätt att ta bort. SIlvertejp, eltejp eller vilken tejp som helst….. en tekniker har lagat saker mad alla sorter! :-)

Horsegirl
0

Här är också ett :)

atilla
0

#17 Tjusigt Horsegirl. DU har ju lyckats få med spindeln också!

Horsegirl
0

Jo :P Man får väl säga att det var den jag siktade på. Vad är det för spindel? Någon som vet? Vi har många såna nät med likadana spindlar här hemma.

Eufemia
0

sååå fiiint!!!

bjorsa
0

Fin bild horsegirl jag tror de e en kors eller kvadrat spindel

mvh/bjorsa

Robert
0

#0, bilden ser oskarp ut och jag misstänker att du har underexponerat bilden ett par steg. Prova med att ljusa upp bilden. Ett bra sätt att kolla om bilden är skarp är att konvertera om den till s/v.

#7, bra jobbat, personen till vänster i bild skulle ha kommit med mer.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#22 Robert där hängde jag inte med vad för person ser du i #7 ??

mvh/bjorsa

atilla
0

#22 Ja, den är nog tyvärr lite underexponerad. Mina bilder brukar alltid bli det. Fokus var svårt, eftersom jag kom så pass nära med ett vanligt 18-55 objektiv så att autofokus ej gick att använda. Fick försöka ställa skärpan manuellt.

/Magnus

atilla
0

Nu har jag provat bjorsas förslag att köra med ett omvänt 50mm-objektiv. Otroligt svårt att få fram skärpan, men 2 av de mest lyckade (= minst misslyckade :-) )

Nr1

bjorsa
0

#25 Atilla den blev fin är de dig man ser i droppen ? Jag var oxå ute å tog droppbilder dom ligger i min sträng droppar men har ett taskigt knä just nu så jag kan liksom inte lägga mig ner så lätt som jag vill jag brukar kräla omkring annars :-))

mvh/bjorsa

atilla
0

#26 Ja, bjorsa det är mig du ser i droppen :-) Lag lade faktiskt ut en bild till, men det inlägget dök aldrig upp av någon anledning. Provar igen…. Nr2

bjorsa
0

#27 Där blev den som pärlor på en tråd snyggt

mvh/bjorsa

atilla
0

Ja, bjorsa, men det är svårt. Jag fick sluta när spindelnätet fastande på objektivet! :-)

bjorsa
0

:-)) De e då de börjar :-) Jag har haft bärfisar som promenerat in i objektivet men turligt nog gick han ut igen men du fick väl väldigt kort närgräns på din ihopkoppling du har inget längre än 50 mm för på min kamera får jag längre närgräns med längre objektiv jag har nog en 5 cm på 135 mm objektivet .

mvh/bjorsa

atilla
0

#30 Jag har ett 300 också :-)) Om jag sätter ihop de objektivet på min Nikon, då krävs det nog ett kort med mobilkameran för att dokumentera den konstruktionen :-)

bjorsa
0

:-) Märliga konstruktioner blir de ibland jag har tidigare idag skruvat på 50 mm objektivet framför raynox telekonverter den såg rätt bizarr ut då men kunde få till ett foto där bredden på hela bilden blev 2 mm (inlägget nål) Men gör en test å se hur dom lirar med varandra

mvh/bjorsa

Robert
0

#25, bra skärpa. Jag tror det är lättare att ta skärpan manuellt när det är rätt lite kontraster i ett spindelnät.

Hälsningar

Robert

atilla
0

#33 Absolut lättare manuellt. Lättare…… Inte lätt! :-) bjorsa försöker lära mig en konstart. Han är den obestridde mästaren, men jag är läraktig :-) /Magnus