Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1998 ggr
Scrog
0

Restaurera bild

Jag har några gammla slitna svartvita bilder från 50-talet som jag har scannat in och som jag skulle vilja fräscha upp om det går. Jag har kört med auto-levels och auto-contrast i PS har även använt oskarp mask som det tipsats om här tidigare. Har clonat bort några större skador men vet inte om det är den mest lyckade metoden att åtgärda repor odyl.

Tacksam om någon har några tips.

/Scrog

Robert
0

Scrog, kunde du inte kunna lägga upp en originalbild så jag fick testa.

.

Hälsningar

.

Robert

Scrog
0

#1 det gör jag gärna, vilken Upplösning bör man scanna i för att få ett lämplig förhållande melan kvalite och bildstorlek?

/Scrog

Robert
0

I det här fallet räcker det med 72dpi när vi ser bilden på skärm.

Hälsningar

Robert

Scrog
0

OK, då har jag scannat in den i 72dpi. Bifogar den som psd-fil helt orörd efter scanningen.

/Scrog

Scrog
0

Bifogar 2 bilder till.

Scrog
0

sista bilden.

antibody
0

Hej. Har testat lite på första bilden. Har använt Nic Sharpener Pro i PS.

Scrog
0

#7 Tack för intresset, tyvärr lycaks jag inte öppna den bifogade bilden i PS Gråter

/Scro

antibody
0

Fixat nu. Bytt till .psd-format.

Scrog
0

#9 nu funkar det bättre. En klar förbättring faktiskt, är Nic Sharpener Pro ett filter man köper?

/Scrog

antibody
0

Här kommer nästa som .psd.

AktieTrader
0

Scorg kolla på denna sidan (långt ner) vad min skanner kan göra med skadade bilder :-) Kan jag säga annat än att jag är nöjd med den :-)

Epson 4990

Scrog
0

#11 WOW!

Här blev det verkligen skillnad! Mera "stuns" i bilden nu!

/Scrog

antibody
0

Nu kommer sista.

Scrog
0

#12 imponerande! sitter med en Epson Perfection 1240.

#14 också ett klart lyft!

Tack för hjälpen!

/Scrog

antibody
0

Scrog.

Ang #9 så har du svar i din inkorg.

Scrog
0

#16 Tack!!!

/Scrog

manpeace
0

Scrog.

jag tog din bild2 och gick in i Photoshop och använda levels.
Det jag först gjorde var att jag använda pennan längs till vänster och pekade på ett område som hade den svartaste färgen. Därefter valde jag pennan till höger och pekade på det område som hade den vitaste fägen.

Sedan gick jag in i skärpe filtret och valde kantskärpa.

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testa jag med här din första bild har använt lite olika grejjor i paintshop pro först enhance photo sedan clarify sedan använde jag salt and pepper filter

mvh/bjorsa

manpeace
0

Nu har jag även jobbat lite med Skugga, Efterlys och Skärpa för att få fram mer detaljer i bakgrunden.

Robert
0

Här är min version. Jag har sparat allt som en psd och berättat lite vad jag har gjort genom att namnge lagren.

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Nästa bild. Inte helt just längst ned till vänster i bild.

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Och sista bild.

.

Hälsningar

.

Robert

Scrog
0

Tack alla som har hjälpt till här!

Har fått en massa värdefulla tips här.

En sista fråga, blir resultatet ännu bättre om jag scannar om bilderna med en högre Upplösning och sen försöker göra samma saker som t.ex. #21-#23 eller spelar inte upplösningen på den inscannade bilden så stor roll? Det jag vill göra till sist är att förstora bilderna till ca. A4 och skriva ut dem.

Mvh Scrog

AktieTrader
0

Nej upplösningen i bilderna här räcker inte ens till en 10x15-bild.

Bilder som skall framkallas bör ha minst 300ppi, det är den upplösningen fotofirmerna använder. Vissa kan ha 450ppi. Ett A4 är 11x8 tum, då behöver man en bild med upplösningen 3300x2400pixlar. Jag föreslår att du skannar så att du får en högre Upplösning än det för då kan du förstora mer när du skall restaurera bilden.

Robert
0

Som aktietrader skriver så behöver du en Upplösning på minst 300ppi. Varför jag bad dig om en mindre Upplösning var för att filen inte skulle bli för stor. Nu när du skannar in och lägger på en massa nya lager så lär du snabbt komma upp i filer som är 20-50 mb stora.

Hälsningar

Robert

Scrog
0

Kände på mig att det var så, får scanna på nytt och se vad jag kan åstakomma med hjälp av alla tips härifrån.

Scrog

AktieTrader
0

För att förtydliga. Du skall inte skanna i 300ppi, du skall skanna så att den förstorade bilden får minst 300ppi. Din bild är 6x9cm och du vill förstora den till ca 18x27. Då är det 3 gångers förstoring, då måste du skanna i minst 900ppi, välj 1200ppi så blir den lättare att jobba med.

Scrog
0

Nu är bilderna inscannade på nytt och fixade mha tipsen ovan samt utskrivna i A4.

Är faktiskt mycket nöjd med resultatet.

Riktigt kul jobb desutom.

Tack alla som hjälpt till med tips!

Ett extra stort tack till antibody.

/Scrog