Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1826 ggr
MarHai
0

Blir så trött

Skrev en tråd för ett tag sen om att en förening hade tagit en av mina bilder och använt som omslagsbild, utan att fråga mig, eller att skriva ut att jag var fotograf.

Nu har det hänt igen. Dom har tagit en av mina bilder, och klippt bort mitt namn som jag hade skrivit på bilden längst ner(Foto: Martina Haijlen).
Jag fattar dock inte vitsen att klippa bort en så liten bit, men dom måste ha något fel i huvudet.

Jag får seriöst spunk på dem, kan jag inte skicka en saftig räkning på några miljoner?Flört

Nej men allvarligt, hur ska jag göra med dessa fårskallar? Nu har jag mailat webmaster på sidan och frågat varför dom har gjort sig besväret att klippa bort en halv cm bara för att få bort mitt namn, som knappt ens syntes endå.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Banio
0

Sorgligt. Men du kan faktiskt agera mot dem. Naturligtvis beroende på vad det är för förening och hur hårt du vill gå fram. Hoppas nån som kan detta skriver mera fakta, för jag kan inte mera än grunderna.

[PeterWem]
0

http://bildombudsmannen.se

Hör med honom, Staffan Teste.

Annars kan du alltid be någon som är bra på att skicka faktura visa hur man ska gå till väga.

www.sfoto.se/annonser/dokument/sff-prisguide-08.pdf

fiiiyah
0

gud va irriterande!
vad är det för bilder?

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

MarHai
0

Tack för svar och länkar.

Det gäller nu en bild jag tog på en utställning, på kvinnan som vann.

Originalbilden finns att se här: www.ulkaf.se

Och den stulna klippta bilden här: www.skaf.info

Solbackens kaniner

[PeterWem]
0

Glöm inte att spara en print screen av sidan.

MarHai
0

Redan gjort :)

Denna gång ska dom ej komma undan så lätt. Jag lät dom komma undan första gången, men nu tänker jag inte vänta till en tredje gång. Dax att dom lär sig att dom inte kan bete sig hur som helst!

Är 1000 kr lagom att kräva dom på?

Solbackens kaniner

Kalle77
0

1000:- Lägg på en nolla så närmar du dig. Dock bör du först kontakta dom och ge dom en chans till rättelse. Funkar inte det så gå vidare med rättsliga åtgärder.

MarHai
0

Är inte det lite för mycket tro? Jag kan inte något om priser och så, så ni får gärna vägleda mig.

Jag ska vänta på svar, hoppas hon svarar imorgon.

Solbackens kaniner

[PeterWem]
0

Enligt BLF ska man ta 10 % av prisbasbeloppet för bildstöld och 100 % påslag för uteblivet namn.

Prisbasbeloppet för 2008 är 41000 kr, 10% alltså 4100 kr. 100 % påslag torde vara av vad du rimligen skulle sålt din bild för plus det dubbla.

MarHai
0

Oj då.
Sen det där med vad jag skulle ha sålt bilden för, har jag ingen aning. Vad är normalpris för det?

Sen tänkte jag på, när/om jag skickar en faktura, ska jag då skriva med det som tex #9 skrev, om pris, och vad lagen säger om bildstöld etc?

Jättetacksam för all hjälp jag får!

Solbackens kaniner

Ylva-Li
0

Det var det fräckaste!
Det är dock olagligt det de gör och då du kan bevisa att det är dina bilder, så har du all rätt på din sida.
Kontakta dem och bifoga material som bevisar dina rättigheter. Kräv att de tar bort bilden ögonblickligen! Och om de inte gör det så kommer du kräva dem på summan de nämnt här ovan.
Gör dem medvetna att de är olagliga och att du inte tänker backa för dina rättigheter.

Uppdatera gärna hur det går!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Metinia
0

#10: Jag skulle ha satt ett pris på ca 50:- på bilden om de skulle använda den hemma för eget bruk. Men nu har de den på en hemsida, alltså är den publicerad och då kan hade du kunnat få mycket mer i betalt för den om du sålt den. Så ett pris som du skulle kunna ha sålt den för är kanske 100:-? Bara en vild chansning, någon annan som har något förslag?

Banio
0

JAg vet att normala priser för oss hobbyfotografer som säljer enstaka bilder ligger på mellan 500 - 1500:-, beroende på vilket ändamål bilden ska användas, och givetvis beroende på hur unik bilden är (och hur etablerad fotografen är). Så jag skulle väl i så fall ta 10% av prisbasbeloppet plus 2*1000 kr, dvs runt 6000:- om det är det regeln som gäller.Poängen är ju att det ska svida rejält att knycka en bild i stället för att fråga och köpa. Och det faktum att ditt namn klipps bort visar att de är medvetna om at de agerar fel, och är till deras nackdel. Sedan kan det vara så att 6000:- kan ruinera en förening av den här digniteten, men då får man väl förhandla fram en lösning.

MarHai
0

Ja, jag vill ju inte ruinera min egen förening, det var en av anledningarna till att jag lät bli att skicka en faktura sist. Men hade jag gjort det sist så hade förmodligen inte detta hänt nu, då hade dom förhoppningsvis lärt sig något.

2000 kr är väl lagom? inte för mycket och inte för lite. Jag blir så förolämpad, eftersom redaktören säger sig ha så mycket erfarenhet av bilder och så. + att han jobbar på aftonbladet, så jag tror nog han borde veta vad man får och inte får göra.

Solbackens kaniner

Inkanyezi
0

Du kan gott fakturera ett högre belopp och hamna på ett mer rimligt vid förlikning om föreningen inte har ekonomi för det högre beloppet.

Ylva-Li
0

#15 Antagligen VET han att han inte får.. men han tror att du inte har mer på benen, att du inte vet dina rättigheter, så han kan komma billigt undan.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Metinia
0

#15: 2000:- tycker jag var klent, mer än så tycker jag att du ska begära, om du ite begär högre kanske de fortsätter att stjäla bilder, även om de kanske inte tar dina mer.

Bleenda
0

#0 Jag råkade ut för samma sak. Krävde 1500kr. Fick till svar att dom inte hade någon aning om att man inte fick göra så här. Efter mycket krångel så fick dom bilden. Den hade tagits från vovve.se och användes i negativt syfte enligt mej. Det var en rasklubb och har väl inte så mycket pengar. Men sen fick jag reda på att redaktören hade 18 års grafisk bakgrund. Med andra ord så visste han mycket väl vad han höll på med.

Men i nästa nummer som kom ut så hade han en offentlig ursäkt och bad alla som skickade in bilder på sina hundar att absolut inte ta bilder utan lov från fotografen först. Så för min del känns det bra.

Men jag skulle vara stenhård om jag var du. Dom som handhar tidningar så här, vet mycket väl vad som gäller. Och eftersom det är andra gången så skulle jag inte ge mej.

Ta kontakt med BLF. Bildleverantörernas förbund och fråga dom hur mycket du kan ta betalt. Dom brukar ta till ordentligt.

Lycka till.

MarHai
0

Tack så mycket för era svar! smilie

Ska sätta mig och fila lite på hur jag ska skriva, något jag inte är bra på. Men jag ska ta med lite om lagarna osv.

Solbackens kaniner

Buuc
0

Men gud vad irriterande! Skulle vilja slå dom på käften. :P

vasskoete
0

Jag skulle till att börja med ett högt belopp skrämma dem och om de vill förlikas sänka det rejält. Du har ett starkt förhandlingsläge just nu.

Ett ställe som säljer bilder på nätet tar 25 Euro per bild och det är väl där Du bör hamna, tror jag!

Vill de inte beta eller inte hör av sig så polisanmäl oavset det är Din förening eller inte. Det är respektlöst mot medlemmarna att bete sig så svinaktigt!

MarHai
0

Igår mailade han och frågade om jag kunde skicka några bilder från en annan utställning. Ni må tro att jag blev sur! För han svarade inte på mitt mail om varför han klippte bilden och inte skrev med mitt namn.
Svarade på det, att ja visst kan jag skicka bilder, men då bara om det står klart och tydligt att det är jag som har fotat, allt annat är olagligt.

Idag svarade han och bad om ursäkt, och nu har han lagt in mitt namn på hemsidan!

Solbackens kaniner

Bleenda
0

Skönt att det löste sej till slut.Skrattande

MarHai
0

Måste bara berätta! Idag så mailade han och frågade om inte jag kunde ta en bild som han kunde använda som omslagsbild på julnumret i december.
Det tyckte  jag var väldigt roligt. ^^

Solbackens kaniner

Zvintos
0

#25: Vad kul Martina! ^^
Han har väl upptäckt att du är en väldigt duktig fotograf. =)

Grimjaur
0

#25 Får du något betalt nu då?

MarHai
0

Ja, jag tyckte det var lite roligt :) Fjäsk skulle jag nog säga, men men. Sen får vi se om det blir min bild på omslaget, han kanske hittar en annan bild(tex pippiadolfs kanin med tomteluva, men jag vägrar klä ut mina djur, tycker inte om sådant!)

Nej, men tror nog han aldrig mera kommer att "glömma" skriva med mitt namn.

Solbackens kaniner

Cubanen
0

Det är 710:- per bild, uteblivet namn 1420:-

minus skatt.

Grimjaur
0

#28 Ok, tråkigt att han kunde bete sig som en gris, och komma undan med det. Jag hade inte velat ha mer med honom att göra, än mindre ta gratis bilder åt honom, men känner du dig nöjd med det så kör på…