Lyckad eller misslyckad?
Jag tog några foton på en kompis, och de flesta blev jag ganska nöjd med. Så hittade jag detta kort mitt i allt, och först tänkte jag; Herre gud, vad gjorde jag för fel!? Ljuset är inte alls lika bra som på resten av bilderna och skärpan är inte heller som den ska. Men på något sätt tycker jag nästan att den här bilden blev bättre än dom andra. Fast den egentligen är helt misslyckad!
Vad tycker ni?

Jag håller med dig om att den blev bra, och jag tycker inte alls att den är misslyckad.
Det ser ut som om du har använt blixt, och direktljuset från blixten är skymt, bortsett från en liten bit i nedre högra hörnet av bilden. Återstår reflexljus, snett uppifrån från vänster, och det ger en klart bättre belysning än blixt rätt på. Med lite bearbetning kan kontrasten och ljusheten rättas till.
Det är en konst att använda blixten, och blixt upp i taket som ofta rekommenderas brukar inte ge bra återgivning i ansiktet, eftersom ögonen hamnar i skugga. Man får ofta en bättre belysning genom att rikta blixten snett uppåt och bakåt, så att ljuset faller in snett uppifrån-framifrån mot den man fotograferar. För att det ska funka bra måste man ha en ganska stark blixt, men man kan ju ställa ISO högt om blixtstyrkan inte är så stark.
En annan sak som kan vara störande, i synnerhet med blixt direkt på och neutral bakgrund, är skuggorna som bildas av parallaxen mellan blixten och objektivet på kameran. Det syns på den här bilden nertill till höger, vid hennes vänstra arm. Om avståndet är större mellan modell och bakgrund och om bakgrunden inte är jämn, är de här skuggorna mindre störande. Indirekt ljus, som när man riktar blixten mot taket eller mot väggen, ger inte skarpa skuggor. Resten av den här bilden har indirekt ljus.
Så om du kan vrida blixten, se till att inget direktljus från blixten når fram och försök snarare rikta blixten snett uppåt/bakåt/åt sidan, för att få ett modellerande ljus liknande det du har här, men kanske med lite mer ljus i ögonen. För att kompensera att mindre ljus kommer fram, det dämpas och har längre väg att gå, öppna bländaren ett par steg eller ställ upp ISO.En del blixtar har främre glaset runt kanten och ger lite direktljus också när man riktar dem bort, och då måste man sätta svart tejp på kanten för att slippa det. Man kan också använda en genomskinlig reflexskärm för att ge modellerande ljus om man slår blixten snett åt sidan mot taket. Det modellerande ljuset bör komma något uppifrån och snett från sidan.
Och även när du använder indirekt ljus, se till att ha lite avstånd mellan modellen och bakgrunden. Det mjukar upp skuggorna mer, och det korta skärpedjupet (det minskar med större bländare) gör att ojämnheter eller fläckar på bakgrunden inte framträder tydligt.

Jag gillar att bilden blev mjuk och även färgerna är mycket lovade för ögonen. Bilden kanske blev lite platt, men annars var den helt okej. :

Jag gillar verkligen den här bilden :)

tycker också om bilden, tycker verkligen inte att den är misslyckad, tvärtom =)
jillysilly, Din bild har lite trolsk och mystisk madonna över sig. Och det är just de mjuka i kontrasterna som ger den liv, jämför med Inkanyezi:s goda försök där bildenblir i mitt tycke lite för hård.
Originalet är bäst.

1# Tack för kommentaren och tipsen! Alltid uppskattat! 
2,4,5# Tack! Kul att ni tyckte om den!
3# Ja, den blev ju ljusare, men jag håller nog med om att den blev lite mindre "trollsk". Däremot tycker jag kanske att den borde beskäras, åtminstone lite.
6# Lite lustigt det här. Jag har faktiskt funderat på varför jag tyckte om bilden fast den egentligen inte var som den skulle från början. Det är nog för att - som du säger- den är lite mystisk. Påminner lite om Mona-Lisa. 
Självklart menade jag Mona-Lisa, förlåt min förvirring*smile*!
Självklart menade jag Mona-Lisa, förlåt min förvirring*smile*!