Skärpedjup I
Hur får man till ett bra skärpedjup i en bild? Gissar att detta är en av de vanligaste problemen för en amatörfotograf. Ofta blir bilderna platta och trista.
Ta den bild som jag bifogat i inlägget, hur skulle ett proffs gjort för att få ett bra skärpedjup (och på så sätt en mer levande bild)? Nu är bilden tagen med en mobiltelefon så bättre än så blir den nog inte. Men om jag hade haft en bra kamera, hur skulle jag ställt in den? Vilket objektiv skulle jag använt? I vilken vinkel skulle jag tagit bilden?
Någon som vet? :)
mvh
OOOskar
http://resor.ifokus.se/

Jag förmodar att du menar att du vill ha ett stort skärpdjup. Ställ bländaren på så högt bländartal det går. Ställ skärpan på något som är en bit in i bilden. Inte på bakgrunden och inte på förgrunden utan ca 1/3 in i bilden.
Att en bild ser platt och trist ut kan även hjälpas med att öka konrasten något och höja färgmättnaden. Testa med autolevels i PS, det brukar vara snabbt och enkelt.

#1 Tackar. Låter som tillräckligt enkla tips för att jag ska komma ihåg dem nästa gång jag ska fotografera.
OOOskar

Jag är inget proffs men jag har säkert kunskapen om hur man ska fota då jag har precis läst om ämnet.
- Sätt kameran på ett stativ för att undvika kamerarörelser.
- Använd ett vidvinkel
- Låg kamerahöjd, det innebär att du drar inte ut benen på stativet.
- Använd en fjärrutlösare eller selftimern till kameran för att undvika kamera rörelser.
- Placera kameran mitt i gången.
- Om möjligt utnyttja sol- eller solnedgång för att förhoppningvis få sidoljus. Eller så fungerar det bra med det väder du har i bild.
- Minsta möjliga bländare (hög siffra)
- Använd hyperfocal distance.
- Exponerat efter ett gråkort eller använt mig utav en exponeringsmätare.
- Fota i RAW om digitalt, vilket ger möjlighet till att justera vitbalansen efteråt. Dock ändå ser jag till att ha rätt Vitbalans.
Bifogat, ett foto som är fotat enligt ovanstående. Kanske det kan ge lite input.
Happy shooting!
Robert

#3 Och tack igen! Ska ut och labba med kameran!
Oskar