Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 683 ggr
bosse
0

Solnedgang over Med.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fick besok igar kvall av en svagerskas dotters man. Dom har inte varit hemma i Libanon pa ett par ar, sa jag visade honom nagra foton fran mina 2 semestrar.

Han uppskattade mest dom har fotona pa solnedgang over havet.

bosse
0

Har har solen sjunkit lite djupare.

bosse
0

Och ner under horisonten.

bosse
0

Och ner under horisonten.

bosse
0

En drom jag haft lange ar att kopa en tomt en bit upp i bergen och importera en stockstuga placerad ovanpa en vaning byggd av sten i libanesisk stil.

Nagra timmar innan jag akte fran Libanon akte jag upp med en granne, som kopt en tomt med denhar utsikten. Har ser man Amchit, men han ser aven Byblos och enda ner till Beirut. Han ska bygga en villa pa ca 500 m2 i gammal stil.

bosse

bjorsa
0

Härliga solnedgångar såna skulle man ha här men här är de bara regn å mulet väder +3 grader ,härlig utsikt i#4

mvh/bjorsa

Robert
0

Fina solnedgångsbilder. Till nästa vända så sätt kameran på ett stativ och i fästet för blixten kan du sätta ett vattenpass - på så sätt får du knivskarpa bilder och räta horisonter.

.

Hälsningar

.

Robert

bosse
0

Bara for att du inte ska ramla av stolen, nar du lutar dej for att fa horisonten parallell med bildramen????Skrikandes

Och vem ska bara stativet???Oskyldig

bosse

manpeace
0

Jättefint. Solnedgångar är något man längtar till.

Om man jobbar lite med Levels (Nivåer) så kan du även få fram så man ser båten och de små krusningarna på vattnet. Om du gör det blir det lätt hänt att du förlorar lite av den röda färgen på himlen men det kan du lösa genom att använda dig av Burn verkyget (Efterbelys).
Jag gjorde det lite snabbt som ett exempel på vad man kan göra för att lyfta fram detaljer. Inte riktigt proffsigt men jag hade så lite tid. Vid efterbelys använd en ganska låg exponering (ca 20%) och en relativt stor pensel (200) så blir inte den röda färgen så smutsig i vissa delar (som på mitt försök).

bosse
0

Sa har kommer annu en solnedgang. Andra farger.

bosse
0

Dubbel regnbage. Nu ar det risk for att Robban ramlar av stolen igen.

bosse
0

Jag tror att det ar sandis pa AG, som brukar uppskatta denna typ av foton.

bosse
0

Ater andra farger.

bosse
0

Den feniciska hamnen i Byblos. (7.000 ar)

bosse
0

Och solnedgang over dom fenicisk/grekisk/romersk/crusader/arabiska ruinerna. Aven kanske byzantine och mameluk skulle vara med.

bosse
0

Jag kunde inte lata bli att lagga ut ett foto pa den varldsberomda restaurangen "Pepe's" i Byblos. Det har skrivits manga artiklar om Pepe i svensk press. Han ar nanstans mellan 90 och 100, men han ar fortfarande vid god vigor.

Robert
0

Bosse, många snygga bilder, du är duktig på att ta solnedgångsbilder. Min favorit blev den i #12. Jag tog mig friheten till att räta upp horisonten, justera så att horisonten hamnade in 1/3 i bild från nederkant och slutligen la jag till en ram.

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

#7 - om du frågar han som bär kameran om han kan även bära stativet. Du kan hälsa till honom eller henne att ett stativ väger inte mer än 1-3 kg beroende på vilken modell man använder. Studiostativ är bra mycket tyngre.

.

Jag själv har mitt stativ på min ryggsäck som jag bär själv.

.

Hälsningar

.

Robert

gurin
0

Gillar dina fina himlafenomen, men bäst den feniciska hamnen. Både kultur och solnedgång. Bättre motiv finns inte! Nästa gång jag besöker en ruin får jag väl vänta in solnedgången. Mitt problem är bara att de gånger jag hittar ruiner är det oftast sommar och här uppe blir det ju liksom inga vettiga solnedgångar på sommaren. Då måste man vänta in hösten.

mvh/gurin

bosse
0

Tack for det Robban.

Gurin, i Libanon har vi i medeltal 300 soldar/ar och troligen lika manga solnedgangar. Och ruiner finns det lite overallt och graver man, sa hittar man sakert fler. Du ar valkommen att njuta av det nar som helst. Varfor tillbringa hela livet i gamla svedala?

Jag har minst ett 30-tal solnedgangar pa en CD med mej har, men det far bli en annan gang, nar ni borjar lida av D-vitaminbrist under senvintern.

mvh/bosse

gurin
0

Bosse

Gamla Svedala är inte så gammalt om man jämför med Libanon. Det finns mycket jag gillar med Sverige. Främst årstider och vissa landskap. Annat som jag finner helt förkastligt. Men eftersom jag med ljus och lykta söker efter någon som vill anställa mig lite längre än några månader i taget så är jag flyttbar. Vet inte om jag kan få med mig hustrun till Libanon dock, men man vet aldrig.

mvh/gurin

bosse
0

Gurin,

Efter regn kommer sol sags det. Jag gick arbetslos i 2,5 ar drygt, men sen loste det sig. Fast nu kraver inte min kropp sa mycket arbete och jag hade anpassat mej ganska bra till att leva pa bidrag fran hustrun.

Jag kan nog inte anstalla dej, tyvarr. Och jag tror inte att du skulle acceptera lonen heller. Vi har en tjej i shopen $267/manad och en hemma for $250/manad. Normal lon for en maid fran Sri Lanka ar $100/manad + mat och husrum, som manga ggr kanske bestar av rester och en madrass pa balkongen.

mvh/bose

gurin
0

Med den lönen ser min nuvarande försörjningsform ut som rena himmelriket. Vi får se vad som händer.

mvh/gurin