Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1471 ggr
Kalle77
0

Höstlöv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett par röda höstlöv.

Fotoinfo.
_Nikon D3. ISO-200. Nikkor AF-S VR 70-200 f/2,8 @ f/2,8. 1/800sec
_Underexponerad ett steg för att undvika de solbelysta löven bränns ut.

Banio
0

Snygg kompostion bra ljussatt. Tummen upp!

Kalle77
0

Tackar. Kul att du gillar bilden.

Cubanen
0

Fotokurs kanske?

Kalle77
0

#3. Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar, Borde jag gå fotokurs? Det kanske inte skulle skada iofs.

[mingdie]
0

#4 Jag tror att vi har fått ett troll här inne och jag tror att det har något med en tråd om "Bra närbilder" att göra. Det bästa sättet att hantera troll är att inte mata dom.

Kalle77
0

#5. Så kan det ju vara, jag borde anat det.

Inkanyezi
0

Nej, jag tror inte att fotokurs är rätt. Ytterst få fotokurser handlar om att förmedla vad man ser med sitt inre öga, så att andra berörs, och hur man formar det med hjälp av fotografi. Den viktigaste delen av utrustningen för en fotograf brukar glömmas bort, den som sitter innanför pannbenet.

Vi har en del av den där sjukan här; ofta kommer det tekniska frågor, och den som behärskar sin teknik, så att den inte står i vägen för bildskapandet, kan ju komma med tips om hur man kan göra för att åstadkomma den där tekniska förbättringen som efterfrågas. Men i den processen glömmer vi lätt att det inte är tekniken, utan idén som är grunden till bilden; tekniken är bara ett nödvändigt hjälpmedel, och den har alltid begränsningar. Det är inte på en fotokurs man lär sig se; en del har det från början, andra måste befria sitt sinne för att kunna odla den förmågan.

Jag är lite fundersam inför avundsjukan som jag spårar här hos trollet och en del andra aktörer i forumet. Trollet har skaffat en fin kamera och lagt upp hundratals kort i sitt galleri, men får inte gensvar och beröm, och i stället för att lära sig mer och ta reda på vad som är fel, kan han inte komma på bättre än att anmärka på andra för att få dem också att må dåligt.

Trollet har knäppt många kort, men ännu har han inte hittat något som berör, något som slår an en sträng och får oss att stanna upp. Trollet har bättre kamera än jag, men tar inte bättre bilder. Kanske skulle hans galleri vinna på att redigeras, genom att ta bort alla kort som ingenting har att säga, så att de enstaka guldkornen blir kvar. Då skulle kvalitén i galleriet öka, och det vore mer överblickbart. Jag tror inte att man ska visa allt man knäpper; om man bara visar sina bästa bilder i stället för att visa alla, så framstår man som en bättre fotograf.

Jag vet inte om jag kommer att hänga kvar i det här forumet länge, det beror på hur det utvecklas. Jag skulle vilja att det gick en annan väg än nästan alla andra forum på nätet om fotografi. Att man sysslade mindre med prylar och skrytkameror och mer med bilder och idéer till hur man förmedlar det man ser; kanske man till och med skulle kunna lära ut hur man kan se bättre vad som är intressant att visa på bild.

När man kommer in på teknik tycker jag att det inte borde handla om kamera, objektiv, bländare och slutare, utan mer val av position, komposition, linjer och ytor och gradationer, färger, bildens element, och vad bilden rör inom betraktaren. Jag gör inte så många såna bilder, men jag skulle gärna se att diskussionen rörde sig i den riktningen. Jag har jobbat som fotograf, tagit bilder åt andra, mestadels beskrivande bilder där tydlighet har varit viktigast, och fortfarande har jag just det i mitt jobb. Jag är ganska bra på just det, att göra tydliga bilder. Jag har inte lika ofta fått (eller tagit mig) tillfälle till att göra bilder som berör. Jag kan tekniken, men brister i kommunikationen.Mina bilder är för det mesta bara en slags anteckningar för att beskriva hur jag menar eller hur nånting ser ut.

Trollet är i ett sämre läge, för han varken kan tekniken eller förmår kommunicera. Tekniken kan vara en grund att stå på, så att den inte kommer i vägen för bildskapandet, men seendet är det väsentliga, och att man kan förmedla känslan man upplever, så att betraktaren kan känna något av det som fick en att ta bilden.

Så om man ska gå någon kurs, så vore det snarare en kurs i bildskapande än en kurs i "foto". Målare använder annan teknik och har större spelrum att gestalta sin fantasi; kameran är ibland mer ett hinder än ett hjälpmedel.

Kanske är jag för blasé; jag sugs inte in i bilden av de två löven, men jag tycker om den, och den säger mig något. Jag har ofta sett den när jag har vandrat i naturen, och den förmedlar en känsla av höst. Jag tycker inte att den riktigt står för sig själv, snarare att den kunde vara ett komplement i någonting lite större, kanske en triptyk av höstbilder. Jag tänker på att gå bland de nedblåsta löven och varje steg frasar och kastar upp några regnblöta löv, och äpplen som hänger kvar på träden när alla löv har blåsts av. De här två löven är en detalj i den stora bilden.

Musiken
0

Inkanyezi sager manga kloka saker i sin post.

Bleenda
0

Jag fotar mycket med en kompis. Hon har fotat mer än mej. Vi fotar samma objekt. Har ungefär samma kamera.

MEN, hennes bilder blir alltid bättre än mina.

Varför då? tänker man. Jo, hon har ett bättre bildseende än mej. Vet bättre hur hon ska hantera sin kamera.

Men man lär så länge man leverSkrattande

Huvudsaken att man har kul.

Alla kan fota. Vi gör det bara på olika visFlört