Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1271 ggr
Robert
0

Blixtfoto utomhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte upp en blixt till vänster om kameran och här är resultatet av min yngsta dotter. Blixten var inställd manuellt på 1/2 uteffekt med f/5,6 på kameran.

Hälsningar

Robert Hammar

Kalle77
0

Vad vill du säga med den bilden?

Kraftigt överexponerad och fullständigt utfrätt på ena sidan av ansiktet och för mörk på den andra med ögat i kraftig skugga. Du har placerat blixten på fel sida. Blixten skulle varit placerad så skuggsidan belysts, inte på samma sida som det naturliga ljuset kommer ifrån.
En reflexskärm eller två för att lätta upp skuggorna hade gjort susen.

Bilden borde också beskurits hårdare. Nu dras blicken till den färgglada bakgrunden och huvudmotivet försvinner.

Bakgrundsoskärpan var dock snygg!

Robert
0

fullständigt utfrätt på ena sidan av ansiktet och för mörk på den andra med ögat i kraftig skugga

Så vitt jag kan se så har du detaljer i både högdagerna och skuggorna är inte igenmurade. Du kanske sitter med en okalibrerad skärm.

Vad man kan säga med bilden…det behövs fler blixtar när barnen är vilda :-)

Bullan
0

Hade du inte sagt att du hade en blixt då du fotade, så hade inte jag sett det iallfallObestämd Tycker ljuset ser naturligt ut för att vara utomhus. För mej ser inte varken högdagrar el skuggor utfrätta ut heller!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Niklas
0

På min skärm syns också detaljerna på ljussidan av ansiktet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

#1,Blixten skulle varit placerad så skuggsidan belysts, inte på samma sida som det naturliga ljuset kommer ifrån.

Varför?

Hälsningar

Robert

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till bild på samma dotter, då med direkt blixtljus från kameran.

Hälsningar

Robert

denisesalomonsson
0

Sista bilden var grym tycker jag!

ElinH
0

Riktigt snygga, speciellt sista!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
0

Jag tycker om den första bilden. Kompositionen tilltalar mig och tjejen är glad och med på noterna; hon bjuder verkligen på den här. Redan på den lilla tumnagelbilden ser man bildens diagonala byggnad. Jag vet inte vad blixten tillför, men som helhet funkar det för mig. Färg, form och detaljer samverkar till en sammanhållen enhet. Jag skulle kanske ha skurit den i högerkanten så att björkstammen försvann och plockat bort lite upptill för att den då inte skulle bli för långsträckt, men det är smaksaker; det hade kanske minskat störande detaljer och framhävt helheten.