Macro objekiv
Jag har tittat runt lite på olika macro objektiv men fattar NADA! Någon so har något tipps får hellst intekosta över 4000kr. Den måste ha aouto fukus. Har en Canon EOS 450D, Nån so vet något bra?
Jag kör Tamrons 90mm/f2,8 och är mycket nöjd. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja Tokinas 100mm/f 2,8 då den känns gedignare i byggkvalitet.
Canons 100mm är också bra, men blir för dyr, och jag tycker inte du ska satsa på kortare brännvidd än 90mm, Ska du köra handhållet (rekommenderas inte för macro) så får du tnka på vad objektivet väger oxå. Men det är ingen stor skillnad på Tamron och Tokina
okey
tack så mkt,
kollade lite på detta objektiv. tror ni att det är bra? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557567
Det är ett bra objektiv, men som sagt, det är en kort brännvidd, bara 50 mm, så du måste riktigt nära. Inget om du vill fota fjärilar och insekter, men bra skärpa för blommor o liknande som inte bryr sig om du kryper nära. Som du ser är närgränsen 18 cm, dvs på 18 cm avstånd får du en återgivning i fullskala (1:1) av vad du ser - närmare blir bara oskarpt, och längre ifrån blir skarpt men då inte längre macro, eller hur man ska uttrycka det.
Jämför med Tamron och Tokina som har närgränser på 29 resp 30 cm - det gör skillnad om det är insekter du är ute efter!
Men är det vad du har råd med, är det ett bra ingångsobjektiv, med bra skärpa. 100:- billigare hos cyberphoto för övrigt…
okey så det är bättre med de objectiven du sa?
För mig är de det, eftersom jag försöker fota spindlar o insekter och inte vill behöva krypa så nära. Men ska du fota blommor, smycken och såsaker som ligger helt stilla spelar det ingen roll. Då funkar 50mm, och skärpemässigt är de likvärdiga så långt du och jag kan bedöma med ögat. Mäter man upplösningen är Tamron och Tokina ngt bättre, om jag läst testprotokollen rätt där jag hittat, men som sagt, skriver du ut i A4 kan du nog inte se skillnad.
Min erfarenhet är också att Tokina ger väldigt fina färger + att det är rejält byggt, det är därför jag bedömer det som tom lite bättre än Tamrongluggen jag har. Sigman har jag ingen erfarenhet av, utan har bara läst tester, men det brukar vara välbyggda objektiv.
Tror du blir nöjd med vilketsom.
Canons eget EFs 60/2,8 macro förstås, mycket skarptecknande funkar perfekt med Canons ringblixtar.
Okej men jag bill ju kunna fota lite allt möjligt då också insekter så jag tror nestan att jag ska spara till tokina