kritik på naturbilder

Jag älskar den sista bilden!
Skärpa genom hela bilden får man med högt bländartal, typ f/16, ställ in skärpan ca en tredjedel in i de tänkta bildutsnittet så blir skärpan bra genom hela bilden (om du ha en bra vidvinkel och slutartiden är så kort så du inte får skakningsoskärpa).
Men jag tycker inte det är "fel" att ha oskarpa partier i en bild och skärpa på det mann vill framhäva heller.

#5 Tack! Jag är nog mest förtjust i bild 3 tror jag. Vet inte varför.. 
#6 Tack för tipset! Jag hade faktiskt tänkt att läsa igenom manualen igen. Längesen nu. Känns som om jag glömt bort allt. Jag har haft en period då jag inte fotat nånting, och nu känner jag mig lite ringrostig.
Jag tycker inte heller att det är fel att bara ha skärpa på objektet man vill ha fram, men just när jag fotar naturbilder så vill jag oftast ha den där skärpan genom hela bilden. Inte alltid, men oftast.

#3 Den bilden var sjukt grym, gillar färgerna som in i :D

Jättefina bilder Josefin:) vart någonstans har du varit och fotat de? är det i tärnsjö, eller utanför någonstans? /Linnea

Hmm, Tärnsjö, Östa och i Gysinge. Lite blandat :)
Mycket vackra bilder.
När jag fotar brukar jag släpa med mej ett stativ.
Men det gör inget om dina bilder kanske har lite oskärpa.

Ja, jag har faktiskt köpt ett stativ men lyckats glömma det dom få gånger jag tagit mig ut (har vart så dåligt väder här på senaste). Jag ska nog plocka med mig stativet nästa gång, om inte annat för att få se skillnaden!
Skitbra bilder verkligen genomtänkt..