Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1089 ggr
Tyvven
0

Köpråd (objektiv)

Hej alla!

Jag är en glad amatör till en Nikon D60 med standardobjektiv(18-55). Jag känner att jag vill utvecklas lite mera och då undrar jag vilket objektiv jag skall köpa.

Jag kan inte specificera vilken typ av foto jag vill ta utan köpråd till ett bra allroundobjektiv. Budgeten ligger på sisådär 6.000kr.

Så skriv gärna en liten förklaring till varför ni rekomenderar det ena eller det andra.

Mattias

Inkanyezi
0

Om du, som du säger, känner att du vill utvecklas lite mera, så borde du ju redan ha kläm på vad för slags motivområde som du skulle vilja jobba med och vad din nuvarande utrustning saknar och som du tänker dig att du skulle uppnå genom att utöka den?

Det finns massor av utrymme för utveckling utan att köpa ett objektiv till; många kända fotografer från förr hade betydligt enklare utrustning, massor av bra bilder har tagits med exempelvis Elmar 50 mm, det enklaste normalobjektivet på Leica.

Objektivet du har täcker det mesta, men för en del mer speciella uppgifter finns sådant som passar bättre, men det betyder inte att man blir en bättre fotograf av att skaffa ett objektiv till. En bra hantverkare gör ett bra jobb med de verktyg som finns till hands; när det gäller fotografi är en kamera med zoom från måttlig vidvinkel till kort tele mycket universell; den klarar nästan alla vanliga motiv.

Svagheterna upptäcker man när man försöker göra sånt som objektivet inte klarar, så om du säger var du upplever att det begränsar dig, så finns det kanske bättre förutsättningar att ge dig råd. Men förutsätt inte att råden ska vara att du borde skaffa fler objektiv; det kan vara något helt annat du behöver göra för att lyckas med fotograferandet.

Lycka till!

Kalle77
0

Vill du bara ha en bättre allroundglugg är Nikkor 17-55 f/2,8 det bästa du kan ha. Tyvärr inte billig men kan nog gå att hitta begagnad för ca 7-8 tusen.
Annars om du vill komplettera med en telezoom är brännvidden 70-200 en bra början. Också här är Nikkor 70-200 f/2,8 det bästa du kan ha, men dyr. Ca 17-18 tusen.
Tamron och Sigma har liknande gluggar till betydligt lägre pris och dom är helt ok för det pris dom betingar.

Vidvinkelzoom är Sigmas 10-20 väldigt populär men den har jag inte testat så där kan jag inte uttala mig.

En annan glugg, om det i förstahand är en mångsidig "walkaround glugg" du vill ha är Nikkor 18-200. Billig glugg med lägre ljusstyrka men myckett flexibel iom. sitt stora zoomomfång.

Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen och lycka till med glugg köpet, vad det än väljer.

Inkanyezi
0

Om jag skulle slänga in ett tips, så väljer jag väl det jag mest saknar från min tid med storformatskamera, att kunna lägga skärpeplanet precis där jag vill ha det.

Gluggen jag tänker på är 24 mm tilt och shift.

Här kan du se exempel på vad man kan åstadkomma med tilt, och här finns lite mer förklaring av hur man gör.

Men smakar det så kostar det… (en bra bit över budgeten)

Hasse_A
0

Kolla efter beg  Nikon 70-200 2,8 försök även hitta en teleconverter. Dom lite äldre 70-200 f2,8 kan man nog hitta för en billig penning dvs om du är ute efter ett bra tele, alltid bra att ha. Ligger nog en liten bit över budgeten men bara ett förslag.

Tyvven
0

Jag kommer nog att slå till på ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED som är ngt billigare än vad du #4 föreslog =)

Vad tror/vet  ni om detta objektiv.

Mattias