Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1089 ggr
Tyvven
0

Köpråd (objektiv)

Hej alla!

Jag är en glad amatör till en Nikon D60 med standardobjektiv(18-55). Jag känner att jag vill utvecklas lite mera och då undrar jag vilket objektiv jag skall köpa.

Jag kan inte specificera vilken typ av foto jag vill ta utan köpråd till ett bra allroundobjektiv. Budgeten ligger på sisådär 6.000kr.

Så skriv gärna en liten förklaring till varför ni rekomenderar det ena eller det andra.

Mattias

Inkanyezi
0

Om du, som du säger, känner att du vill utvecklas lite mera, så borde du ju redan ha kläm på vad för slags motivområde som du skulle vilja jobba med och vad din nuvarande utrustning saknar och som du tänker dig att du skulle uppnå genom att utöka den?

Det finns massor av utrymme för utveckling utan att köpa ett objektiv till; många kända fotografer från förr hade betydligt enklare utrustning, massor av bra bilder har tagits med exempelvis Elmar 50 mm, det enklaste normalobjektivet på Leica.

Objektivet du har täcker det mesta, men för en del mer speciella uppgifter finns sådant som passar bättre, men det betyder inte att man blir en bättre fotograf av att skaffa ett objektiv till. En bra hantverkare gör ett bra jobb med de verktyg som finns till hands; när det gäller fotografi är en kamera med zoom från måttlig vidvinkel till kort tele mycket universell; den klarar nästan alla vanliga motiv.

Svagheterna upptäcker man när man försöker göra sånt som objektivet inte klarar, så om du säger var du upplever att det begränsar dig, så finns det kanske bättre förutsättningar att ge dig råd. Men förutsätt inte att råden ska vara att du borde skaffa fler objektiv; det kan vara något helt annat du behöver göra för att lyckas med fotograferandet.

Lycka till!

Kalle77
0

Vill du bara ha en bättre allroundglugg är Nikkor 17-55 f/2,8 det bästa du kan ha. Tyvärr inte billig men kan nog gå att hitta begagnad för ca 7-8 tusen.