Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 710 ggr
Jojsan
0

Vatten och is

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha kritik på denna bild. Är ganska nybörjare med att fota annat än kaniner… Den är fotad med min Panasonic Lumix DMC-TZ3.

Den är helt oredigerad förutom att jag har förminskat den.

Carlton77
0

Alldeles för rörig.
Försök att få fram ett specifikt objekt när du fotograferar.
Om man bara riktar kameran mot lite is så blir det bara lite is.
Testa att istället leka med mönstret i isen tex. eller testa olika ljus. Ta med dig en ficklampa för att få lite mer effekt i bilden

//Marcus

Metinia
0

Jag håller med #1. Det jag skulle önska också är lite tydligare skärpa, antingen att du väljer lång slutartid för att få vattnet oskarpt eller riktigt kort slutartid för att få det riktigt skarpt. Tyvärr är jag inte heller så förtjust i de bruna färgerna i bilden.

Men det är svårt att fota liknande bilder, men om du tränar blir du nog riktigt bra, du har en bra vinkel och bra fantasi!

Jojsan
0

Tack för kritiken!

#2 Jag vet inte hur man ändrar slutartid, vet inte om man ens kan göra det på en vanlig digitalkamera? Det beror väl på vad det är för kamera i och för sig.

Metinia
0

#3: Om du kan ändra det eller inte beror helt på vilka manuella inställningar du kan välja. Om du kan välja att fota manuellt kan du ju göra det och ändra slutartid och bländare. Men om det iten finns något sånt läge kan man använda sig av t.ex. sportläget som är anpassat för snabb slutartid, kameran väljer snabbare än vanligt. Eller så kan du välja porträtt eller landskap eller likn för att få längre slutartid.

Jojsan
0

#4 Ok, fast när jag fotar med sportläget så blir bilderna så korniga.

Metinia
0

#5: jag antar att du inte har något manuellt läge?

Jojsan
0

#6 Det vet jag inte..