Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1242 ggr
Josefineeklid
0

Vilken kamera?

Jag ska köpa ny kamera, och har 2 jag funderar mellan ..
Antingen OLYMPUS E-510 eller CANON EOS 1000D.
Vad tror ni är bäst?
Jag är inte så bra när det gäller märken och hur bra dem är, har bara ägt en Fujifilm innan.

Tack för all hjälp :]

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Banio
0

Samma svar som alltid i såna här trådar: Ta den som du känner dig mest bekväm med. I just det här specifika valet tror jag dock att Olympus är vassare, men den är ju också en del dyrare, Fast jag funderar lite, för du pratar om Olympus 510? 520 heter den aktuella modellen?

Minikoch
0

jag har en E-510 och jag e skit nöjd med den……

[mingdie]
0

Båda kamerorna är bra och kommer att ge dig fina foton om du lär dig hur dom fungerar. Jag skulle istället vilja fråga vad du skall använda kameran till och om det är för att du är jätteintreserad för fotografi eller om du vill ta foton på andra intressen.

Kristall
0

Olympus E-510! Helt klart! :D Jag har föregångaren E-500, som är underbar! Såklart beror det på objektivet oså, men jag tycker att både ergonomin och bildkvaliteten är bra med E-500:n. :-]

Såklart varierar det från fotograf till fotograf, vad man tycker är bäst, så jag föreslår att du går och prövar kameran i en kamerabutik, för att få bästa uppfattningen om hur kameran är att fota med. ;)
Men hursomhelst så tycker jag att Olympus E-510 är en mycket mångsidig kamera, som går hur bra som helst att fota med i olika situationer. :-)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Frudis
0

Vet inte om de finns många objektiv till olympus kamerorna men det finns många till canon. Så vill du kanske satsa på objektiv så är kanske en canon bra? :P

Minikoch
0

Du Frudis!!!!   olympus kanske inte har så många objektiv men alla deras objektiv( tillochmed Kit-ojektiven till e-510) ligger på klar högre kvalitet än canon`s…… dom gör ju objektiv till leica så man kan ju förstå det…..

Kristall
0

Angående #4 så menar jag att "…. Olympus E-500 är en mycket mångsidig kamera ….", har ju intens testat 510:an. Skäms

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Frudis
0

Du minikock behöver inte bli arg eller va du nu uttrycker med alla dina utropstecken. Vad jag menar är att det finns lite fler variation kanske. Inte att olympus har sämre kvalité! Det är inte ens det ja skrev. Jag skrev bara att Canon har ett större utbud.

Josefineeklid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Mitt allra största intresse är fotografering, jag gör inte mkt annat på dagarna ;]

Här ser ni en bild jag fotat med en Olympus E-510, 55-200 mm objektiv. Nöjd med bilden :] Lånade kameran av min kompis, men det kändes inte alls rätt. Den kändes inte så bekväm att hålla i, och det blev ganska ostadigt då.
Men annars tycker jag kameran var riktigt bra ;)
Det jag satsar mest på inom fotograferingen, är bilder på tex. vilda djur. Alltså måste man helst ha lång zoom, lr hur? ;)
Jag har upptäckt att Olympus inte har så många objektiv, och att dem är rätt dyra :/

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Frudis
0

Precis som Josefin säger här över. Dom har inte så många objektiv och dom som finns är rätt dyra. Canon har många objektiv och en del är inte alls dyra. Det finns faktiskt många billiga som är jätte bra. Köpte mitt 70-300mm (sigma) för 2000kr och det tycker jag är jätte bra.

[mingdie]
0

#9 Det finns ett större utbud av Canon objektiv men det betyder inte att det kommer att bli billigare. Innan du bestämmer dig så föreslår jag att du tittar på teleobjektiv från båda märkena och även från andra tillverkare som Tamron, Tokina, Sigma osv.

Du får tänka på att dom billiga objektiven som finns till Canon som tex det som Frudis nämner inte ger dig så bra bildkvalitet, framför allt inte när du går över 200mm. Så om du vill fota vilda djur på avstånd med bra bildkvalitet så kommer det att kosta vare sig du väljer Canon eller Olympus.

Fint foto föresten. Försök att räta upp den lite och ta bort den stora loggan.

gurin
0

Det där  med att fota på avstånd är dock den stora inneboende fördelen med Olympus. Du får större skärpedjup och ser dubbelt så långt vid tex 200 mm som en Canon med 35 mm sensor. Jämför Canons lilla sensor som sitter i 1000D som har en omräkningsfaktor på 1.6 så är Olympus sensor än mindre och har omräkningsfaktor på 2.

Dessutom är Zuikos telezoomar alla av mycket god kvalitet. Men förutom kitlinsen 40-150 som omräknat blir 80-300 så finns det inte så många att välja på och de kostar som mingdie skriver en hel del pengar (de är dock värda varenda krona). Den som fotat med Sigma 55-200 kommer att bli förvånad över resultatet vid test av Zuiko 50-200.  Den som kan tänka sig fota i dagsljus har ett inte allt för ljusstarkt Zuiko 70-300 4-5.6 för 3700 kr att välja på. Med omräkningstalet 2 motsvarar det 140-600. På en E510 är det dessutom bildstabiliserat. Men som flera skrivit, man drunknar inte i överlappande objektiv för Olympus, men de som finns är alla bra, eller bättre.

Men det finns också Sigma att välja på, till lägre kvalitet och till lägre pris.

Sedan det där med relationen mellan Leica och Olympus. Jag har inte hört att Olympus tillverkar några linser till Leicahus. Leica har dock leasat ut sitt namn till Panasonic som bygger linser med Leicas namn på. Panasonic och Olympus sammarbetar om 4/3 standarden. Det gör att det finns linser som det står Leica på att köpa till Olympushusen. Såg dock att de försvunnit från Cyberphotos hemsida, vad det nu kan betyda. Dessa objektiv är inte billiga och får minst lika bra utvärderingar som Olympus egna Zuikoobjektiv. Några av dem har dessutom inbyggd bildstabilsering, så har du ett Olympushus utan bildstabilsering typ E420 så finns det en så kallad superzoom 14-150 som i bland kallas Leica, ibland Panasonic D Sumilux och i bland kort och gott Leciasonic  med bildstabilisering, vilket också får mycket bra kritik gällande bildkvalitet.

Med detta paket får man nästan allt man behöver  med ett hus och en lins, allt i ett.

Detta sagt om Olympus. Till Canon finns allt att köpa och du får vad du betalar för. Det billiga är billigt just för att det inte är så bra. Det som är väldigt dyrt är också oftas väldigt bra.

Men för den som inte haft en sysemkamera förut och inte vet om detta är en hobby som kommer att ta, rekommenderar jag att köpa det hus som ligger bra i handen inte kostar allt för mycket och ta den lins som föjler med.

Ett alternativ är att handla begagnat. Då får man mycket för 5000 kr ofta lägger säljaren till minneskort, väska och kanske till och med blixt eller ett stativ.

Denna såg inte så dyr ut, årets modell och allt; inte denna heller.

Eller varför inte denna, lite äldre, men bara objektiven är värda priset (om de är hela), även om 14-45 inte hör till de allra bästa (detta objektiv hör till ett av de få som varierar i kvalitet, med lite tur är det mycket skarpt med otur är det mindre bra. Jag har två stycken och de är bra, men inte mer och används väldigt sällan. Däremot använder jag det andra rätt ofta).

Det går säkert att hitta bra priser på Canon också.

mvh/gurin

Frudis
0

Jag har ett Sigma 70-300mm och det är verkligen INTE dålig kvalité. Det kan vi suddigt om man zoomar in hela och tar kort på ett litet litet djur i en skog eftersom det blir ostadigt. Men Då gäller de att införskaffa sej ett billigt stativ som hjälp. Det är absolut inte dålig kavlité.  Jag har inte  några erfarenheter med olympus E-510 så ja kan inte säga något gott om den. Men eftersom ja själv har en canon som ja gillar så är de klart att ja berättar vad ja tycker.

Tycker du ska åka till affären och kolla och fundera och tänk igenom innan du köper. Har varit med om en som bara köpt som impulsköp och som bytte kameraefter ca 1 vecka till en annan och nu funderar hon på att göra det igen.

Buuc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker helt klart att du ska välja Olympus, har haft en Olympus E-410 och jag älskade den, och jag kan tänka mig att din modell, som är nyare (för det är den väl?) är minst lika bra.

Jag hade objektiven 14-42 och 40-150 och tycker att dom var jättebra!

Slänger in en bild som jag fotade med E-410:an. :) Usch, vad jag saknar den..