nål

vad använder du för att ta bilde med en så otroligt stor förstoring?

En till bild ,lite svårt att få till de hela så att de blir något man kanske kan få lite input om vad som skulle kunna göras med en knappnål å då inte att kasta den i en höstack :-))
Å tyck gärna till bra som dåligt för de e ju för att få höra vad andra tycker som jag lägger ut bilder .(beskuren)
mvh/bjorsa

AT jag använde till dom 3 första bilderna ett omvänt 50 mm objektiv påskruvat på min kompaktkamera dimage z5 men hade oxå en närbildslins/försättslins +10 innan de omvända 50 mm objektivet och sedan använder jag mig av max zoom 12 ggr å får då en närgräns på 1-2 cm .
I bilden i #4 tog jag bort +10 linsen och körde bara med 50 mm omvänt den bilden är lite beskuren oxå men de bliev inte så stor skillnad på dom i förstoring.
mvh/bjorsa

Ok, man kanske ska putsa upp sin gamla 50mm. Tyvärr kan jag inte skruva på en utan måste fästa den på något annat vis.
Dina myggbilder tidigare var grymma.

Vad har du för kamera ?Har du så att du kan fästa filter ?
Du menar myggan i taket den där sorgmyggan man blir lite knäpp när man har lite linser i närheten allt skall fotas :-))
mvh/bjorsa
Det tycker jag är så synd, att jag inte kan fästa på min kamera, på min S2 :(

#8 Men till din finns de ju filteradapter som gör att du får filtergänga sedan köpper du en kopplingsring på endera www.photax.se eller en billigare på www.keffebrus.com finns på filter eller adapters tror den är 58till 58 mm dvs att du måste sedan köpa stepup ringar eller step down ringar för att koppla ihop allt din tex får 52 mm gänga därifrån skall du stepup till 58 mm de blir 2 st ringar 52/55 55/58 sedan på med kopplingsringen därefter skall objektivet skruvas på och är den mindre så blir de ju step up på den med är den större blir de step down om jag nu inte tar fel men de får du ju kolla upp bättre själv .
http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html
http://www.kaffebrus.com/step-up-ringar-121.html
mvh/bjorsa

#7 En digitalkompaktkamera. Där finns en ring (ca 35mm) men den sitter på huset så man måste ha en distans med. Bara den kostar 350 kr och sen måste man fixa en övergång 35<->55, vet inte ens om det finns.
Då blir det bättre att såga av ett styvt papprör och spänna fast objektivet på nåt vis.

At såg att du har en w1 å till den finns de en filteradapter men du får bara 30mm gänga där men den lägsta stepupringen jag hittade var på www.photax.se och den är på 37 mm men de kanske finns något mer tillbehör till din som gör att du kan sätte på kopplingsring annars är de ju bara att använda lite olika plast/pappersrör för att göra egna kopllingar dvs bygga på din utstickande lins tills de går att få ihop den med 50 mm objektivet på filterringsdelen .
mvh/bjorsa

#10 ha vi tänkte på samma sak pappersröret :-)
De går ju oxå att få till ett makro med toarulle vet inte om du så de inlägget jag gjorde tidigare då jag plockade isär en gammal kikare å gjorde om den till makrolins ?
Här är i alla fall toarullelinsen den ser hemsk ut men de var för att visa att de går att fixa till egna linser ganska enkelt bara man vågar att prova sig fram .
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=810cf22d-efd7-4f23-bc98-c1a43f07b8eb
mvh/bjorsa

Här en bild av knappnålen helt obeskuren tagen med toarullelinsen men jag har ju 12 ggr zoom och de hela ligger ju i att korta ner närgränsen i teleläget för att komma nära men de e värt att prova även med mindre zoom för jag har inga direkta kunskaper om detta jag bara provar mig fram :-) (obeskuren bild)
mvh/bjorsa

Att fota en nål var ingen höjdare men hur skulle man gjort för att få en nål intressant eller går de inte att göra något av en nål?
mvh/bjorsa
bjorsa - Som vanligt väldigt häftiga macrobilder!
mvh Martin

Tack marnyman
Att jag skrev #15 var för att jag skrev i #4 att jag ville ha input om vad man kunde göra med en knappnål som objekt men förstår om ingen hade något förslag men kritik borde man ju kunna få bra som dålig men folk orkar väl inte .'
mvh/bjorsa

Kan likaväl fortsätta galenskapen :-)När jag nu på morgonen funderade på knappnålen och hur man skulle kunna göra den intressant (går troligen inte) så skruvade jag ihop lite olika prylar å fick ett objektiv med typ 0 mm närgräns i full zoom och då jag tryckte upp knappnålen mot objektivet så såg jag att de går ju att fota fingeravtrycket så här kommer mitt fingerprint (obeskuren bild)
mvh/bjorsa

#19 Läckert gjort vilken lins använde du där ?
mvh/bjorsa

#21 använder 12 gg linsen på lilla spindeln har inte vågat med 24 än, tänk om man får se hemska saker på insekterna :-) . Ska ta och testa den 24x när det sluta blåsa , det är nästan så att spindlar och fluggor har svårt att stå stil.

Ok ,Du kanske kunde fota av tumstocken så att man ser hur mkt som får plats med max zoom och 24 ggr och 12 ggr vore kul å veta ifall jag oxå skall införskaffa de där setet eller om mina omvända fungera lika bra .
På min bild ser man 4 mm på bredden å då är de med ett 45 mm omvänt ,hemmabygget jag fotade hårstrået på fingret går inte att fota tumstocken med då man måste pressa den emot.
mvh/bjorsa

bjorsa, fina makrobilder du har fått. För att få den där lilla extra udden i dom så kan du tänka på hur du komponerar dina bilder. Att placera huvudobjektet rakt i mitten känns lite tråkigt. Använd mönster i de små objekten för att leda in ögat till huvudobjektet, placera objetet mer genomtänkt.
Nu känns det som om du ägnar mycket av din tid åt att få bilderna skarpa och få till det med tekniken och mindre på komponeringen.
Hoppas det hjälper!
Robert

Tack för förslaget Robert de e just de där att komponera bilderna som är svårt men skall jobba på de hela men lär nog inte bli någon kompositör :-)fast jag vill bli bättre .
mvh/bjorsa

#23 o de här senaste 4 är helt sagolikt vackra, utan att man behöver veta vad det är… hur stor Upplösning har du? hur stor affisch går det att skriva ut? :)
grymt bjorsa!!!

#30 Jag har 5 megapixel 2560*1920 och e går nog att skriva ut i 30*40 cm skulle jag tro så du tycker dom blev bra fast dom var menat som något helt annat :-))
Du ser ibland blir de inte som man tänker sig men nu fick du mig att titta på bilderna på annat vis å de tackar jag för de e de som e kul när man får upp ögonen på ett annat vis .
mvh/bjorsa
#31 satsa mer på de här makro-konstverken ist.f. dina hötorgsmålerier ;) hehe *ironi*

Slag under bältet blir poängavdrag :-)
De går ju fortare med makrofoton än med olja i alla fall å inge kladd heller fast de blir mer slumpmässigt än så länge i alla fall.
mvh/bjorsa

Lunatics visst jag kan ta några foron på själva objektivet men de e inge märkvärdiga saker de jag gjort nu för att komma ner till 2 mm fyller bredden på sensorn är att jag tagit min telekonverter och sedan tog jag objektivlocket till den och fixade ett hål så att jag kunde gänga in en kopplingsring sedan skruvade jag in ett 50 mm objektiv som sitter bakåfram men skall ta ett foto senare idag å lägga ut i albumet :-)
Tror du dom lånar ut hubble till mig om jag lovar att vara försiktig bara skruva lite inte mkt bara lite :-))
mvh/bjorsa