Fota drifting, men med vilket objektiv?
Hej!
Nästnästa helg ska jag fotografera drifting, alltså en massa bilar som kör runt och sladdar och orsakar en hemsk massa rök.
Har tre olika objektiv.
Kitobjektiv 18 - 55
Tamron 28 - 200
Sigma 70 - 300 DG Macro
Vilket objektiv rekomenderas och vilken bländare?
Stativ?
28-200mm om det är ljust, panorera dvs använd en tid runt 100-200dels sek blända ner och följ med bilen så suddar du ut bakgrunden o får fart i bilden. Se bara till att inte stå i vindriktningen lol. Testa alla gluggar 18-55 kan nästan uteslutas om du inte kommer väldigt nära. Men ta med med hela batteriet o testa, för att öka skärpedjupet så testa o kör på 800 asa om du kan.
Ps är du riktigt nära så skulle jag använda 18-55mm.Ds
Testa Testa Testa o Testa såå lär man sig. Bara köra på hehe så att säga.
Lycka till
Tack =)
Fördelen med drifting är att det inte går lika snabbt som andra biltävlingar. Som Hasse sa så testa dig fram. Eftersom du antagligen står på lite avstånd så kan du gå ner en hel del i bländare och fortfarande få bra skärpedjup.
#1 800? Menar du Iso då eller? Men då kommer väl bilderna bli jättebrusiga?
#3 Tror du att jag kommer att behöva stativ om jag ska köra på lägre bländare?
Nej du behöver nog inte stativ om du kan köra på slutartid på 100-250/sek. Vad jag menade var om du behöver gå ner på en bländare på 4.5 eller mindre så är det okey för på ett längre avstånd så får du fortfarande hyffsat skärpedjup.
Var inte rädd för brus. ISO800 skall inte ge dig något märkbart brus.
Får jag föreslå att du tar din kamera och går ut brevid en väg där bilarna kör i 70-80km/t och provar. Att panorera kan ta lite tid att vänja sig vid så om du tar lite tid innan och provar dig fram så är du mer beredd.
Okej, nej, panorerandet är jag rätt van vid, har fotograferat kompisar på mc och i bil i hastigheter upp till 180Km/h så:P DET var svårt =)