objektiv för foto på ......
Vilken glugg föredrar ni för gruppfoto och ansiktsfoto?

För vilket kameramärke, och APS eller FF ?
Jag har en Canon 40d och använder 50mm 1.8 för jämnan i "studion".

Jo, jag har ju tagit både och, men det beror också en aning på hur stor gruppen är och hur mycket utrymme man har. När jag använde Hasselblad föredrog jag alltid att ta med 150 mm, både ansiktsbilder och grupper, men ibland, när en grupp är stor och man inte kan backa några meter så går det bara inte med 150 mm, och då använde jag i regel 80 mm.
Översätter man det till en DSLR med fullformat så svarar det mot ungefär 70 mm både för ansikten och grupper. När jag tog med vanlig småbildskamera, som stämmer ganska bra med en DSLR FF, så använde jag nästan alltid 85 mm till ansiktsbild och 50 mm till grupp. Om sensorn är mindre så blir det ju motsvarande kortare, skulle gissa 50 för ansiktsbild och 35 för grupp eller något åt det hållet. Fortfarande gäller ju att om man inte har plats att backa så får man använda kortare brännvidd för att få med hela gruppen.
Jag skulle gissa att i de allra flesta fall duger den "normalzoom" som kommer med många kameror, den täcker vad man behöver, och den är tillräckligt bra.
Men grupper är ju väldigt olika stora; en grupp på en familj, kanske fem-sex personer är ju inte samma som en skolklass med 25 elever.
Porträttfoto helst 50mm f1,8 (dock så köra jag ej på f1,8 ). Men gruppbild på plats ute hos kund så används 17-55 allt beroende på utrymmet vid plåtning. Blir ju svårt att köra med 50mm om gruppen består av 20-30 pers i en liten lokal.Annars om det är gruppbild utomhus på sommaren så är 70-200 gluggen guld värd o blända ner duktigt. Bara testa o se vad men tycker bäst om o bästa resultat. Kör på o testa.
Lycka till
Ansiktsfoto 50 eller 70mm. Vissa personer fungerar det bättre om man är på lite avstånd från dom. Dom kan slappna av mer än om man står precis framför dom. För grupper kör jag 35mm vilket är ganska nära 50mm på en film SLR.