Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1082 ggr
Robert
0

Att kritisera och ta emot kritik

Känsligt ämne? Kanske, beror hur man tar emot kritik och hur man värdesätter kritiken.

Läs mer om att ge kritik och ta emot kritik i den artikeln jag nyligen publicerade, Jättefin bild eller den bilden tycker jag inte om.

Hälsningar

Robert

johan
0

Bra artikel Robert! Precis som du säger kan det vara ett känsligt ämne. Jag har inställningen att precis allt kan bli bättre. Även om det finns 100 punkter att förbättra en bild, kan det ändå finnas en miljon saker som redan är perfekta i samma bild.

Ibland tycker jag dock att det är svårt att ge bra kritik till bilder. Ibland så är det bara en känsla som gör att man gillar eller inte gillar en bild. Då kan det vara svårt att motivera det med konkret kritik.

Jag tycker du är duktig på att ge feedback på bilderna vi lägger upp. Ibland har jag tyckt att det är irriterande att du alltid hittar något som inte är riktigt bra, men sedan det fått sjunka in en stund så inser jag oftast att jag tycker du har helt rätt. Vips har man fått en bättre bild eller lärt sig något till nästa gång man tar en liknande bild.

MVh // Johan som gärna vill ha feedback på mina bilder

Mvh // Johan

Staffan
0

Jag vill helst inte ha någon negativ kritik på mina fotografier, men tar däremot gärna beröm på allt som är bra. Vi kanske borde ha en kryssruta där var och en får välja själv… :)

Obs! Ironi! Jag vill gärna såklart också veta vad ni tycker är mindre bra i mina bilder så att jag kan bli bättre!

// staffan

gurin
0

Ett känsligt ämne det här. Folk är så olika och så olika känsliga. Jag rättar ofta tentor och då bör man ge kritik och ibland uppstår smärre och större katastrofer på grund av något mindre väl valt ord.

Jag är dock väldigt hårdhudad Fundersam

mvh/gurin

Pia
0

Bra artikel! Och konstruktiv kritik är alltid bra, men även den kan vara svår att ta. Något man får jobba med förmodar jag.

Jag är väldigt imponerad av de allra flesta fotona här på sajten, även om jag inte kommenterar alla. Även om bilder rent tekniskt säkert kan bli "bättre" (en fråga om tycke och smak emellanåt, än ngt rent objektivt), så letar jag mest efter en känsla i bilden, skärpa på rätt ställe och ljussättning. För den skull inte sagt att jag inte är kritisk, men ibland behöver man kanske inte gå in och peta i smärre (?) detaljer. Å andra sidan är det lärorikt och utvecklande att få bra kritik….

bosse
0

Jag vill speciellt poangtera det Johan skriver i sitt mellanstycke.

Sen anser jag ocksa att det ar upp till mej och enbart mej, att reagera positivt eller negativt pa kritik eller omdomen. Jag vill inte att andra ska andra sin asikt bara for att jag tycker att jag har ratt. Var och en maste komma fram till sina egna asikter individuellt och utifran egna erfarenheter.

Ulla
0

När det gäller kritik av bilder (och mycket annat, böcker, film, konst…) är det viktigt att komma ihåg att det är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Att man är medveten om det när man återgranskar sina egna alster. Ligger det något i kritiken? Om jag tycker det så kanske jag har lärt mig något, om jag inte håller med så kanske vi bara har olika smak. Inget att vara ledsen för.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Robert
0

"Ibland tycker jag dock att det är svårt att ge bra kritik till bilder. Ibland så är det bara en känsla som gör att man gillar eller inte gillar en bild. Då kan det vara svårt att motivera det med konkret kritik."

Trevligt att du tog dig tid till att läsa min artikel om att kritisera och ta emot kritik. Än trevligare och mer berikande för mig, och förhoppningsvis för andra, blir det när du tar dig än mer tid till att lägga ut dina egna tankar i den här strängen. Jag har börjat förstå att det är en stor tröskel att ta sig över när man börjar skriva ned sina tankar på Internet, kommentera vad andra har gjort/skrivit eller dela med sig utav sina åsikter - komma till tals. Det är ofta lätt att bädda in sig i ursäkter som att jag vill inte skriva för jag har problem att uttrycka mig, jag skriver ofta fel, har inte tid osv. listan kan bli lång och jag har hört alla möjliga undanflykter.

Varför jag valde Johans citat är för att jag ville kommentera den. Svårigheten vad jag känner att kommentera saker ligger i okunskap, så är det iaf för mig. Jag har väldigt svårt att kommentera saker när jag har dålig kunskap om saker och ting. Jag kan exempelvis inte flyga ett jet-plan och går därmed sällan/aldrig fram till flygkapten och säger att flygrutten var väldigt lyckad. Istället förväntar jag mig att den ska vara det, men om den inte är det så kommer jag att kritisera.

Vad jag vill ha sagt är att jag tror att de som lägger ut sina bilder i olika forum av det här slaget blir mer frustreade av att kommentarerna uteblir än att få kommentarer. Så är det iaf för mig.

Hälsningar

Robert

Citron
0

En bild kan aldrig bli helt perfekt.
Även om DU har hittat en bild du älskar mer en allt annat och du inte ser några som helst fel på eller något som skulle behöva förbättras, så är det ju enbart för din smak skull. Jag skulle säkert hitta bristningar i bilden du valt som din favorit, för den behöver ju inte alltid vara perfekt för mig. Därför borde man heller inte kritisera andras kritik, villket jag ser rätt ofta här och i forumet. Säkert jag omedvetet själv gör också. :-)

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

Jim, det du skriver är mycket bra och väldigt viktigt. Vad är ämnet, jo bilden i det här forumet och kritiken ska riktas just om bilden och inte det som har kommenterades tidigare dvs tidigare given kritik. Den som tidigare har gett kritik, som tidigare har påpekats och vad jag har skrivit om i min artikel, ger kritik utifrån sina egna erfarenheter, värderingar och erfarenheter och det är inte det som ska kritiseras, försvaras eller motsägas - om inte givaren av kritiken önskar det.

Igår tittade jag på TV4 och Idol. Några som är var oerhört dåliga på att ge kritik var juryn, de som var strålandes duktiga på att ta kritik var de som sjöng som tackade för kritiken.

Hälsningar

Robert

Robert
0

På Fotosidan hittade jag en artikel i samma tema.

.

--->Till artikeln.

.

Hälsningar

.

Robert