Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2320 ggr
Robert
0

Studiobelysning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att testar lite belysningstekniker och tar tacksamt emot kommentarer på just belsyningen. Jag har omvandlat bilden till gråskala för att du lättare ska kunna se hur objektet är belyst.

.

Här i bifogat är äpplet belyst från sidan.

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Här är en fill använd med ratio 3:1 för att lätta upp det skuggade partiet. Håller jag ljuskällan längre upp så blir det en skugga som droppar ned under äpplet vilket kändes oönskat. Istället har jag hållt lampan lägre ned för att kast skuggan bakom äpplet samt undvika skugga under äpplet.

.

Ser det ok ut, eller ska jag belysa objektet på ett annat sätt?

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Till belysning så har jag använt mig utav 150W lampor.

.

Här har jag belyst ett vinglas.

.

Robert

Robert
0

Nu en test!

.

Nu ska vi se om du kan lista ut vad som är fel i bifogad bild och vad jag har gjort rätt i ovanstående bild? Eller är det tvärsom, att denna bifogade bild är rätt och den ovanstående på vinglaset är fel?

.

Hälsningar

.

Robert

AktieTrader
0

I #3 så speglas ljuset från ett fönster och så ser man en tokig fotograf med Flört. I #2 så är allt ljus indirekt.

Niklas
0

Bakgrundsbelysningen i #0 tyckte jag bäst om. De sneda skuggade områdena tyckte jag störde i de andra bilderna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Tack ALLA för de svar som har ramlat in här i strängen. Nu ska jag se om jag kan svara på alla frågor och kommentarer som har ramlat in i den här strängen.

#4 - Indirekt ljus, så heter det på svenska bra! Bra!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

#5 I #0 kommer ljuset direkt från sidan i en 90 graders vinkel. I nästa bild försöker jag lätta upp skuggan.

Sneda skuggan blev för jag höll en skiva snett. I den andra handen höll jag lampan som var monterad på ett stativ, och det för att rikta ljuset så att jag fick skuggan på rätt ställe. Med fotens stortå kunde jag trycka av avtryckaren på min DV-kamera.

Nu tror jag ska göra om det här och ha mycket mörkare i rummet så att belysningen kommer till sin rätta. Och som du har påpekat Niklas försöka få skuggan rak.

Anledningen varför jag belyser glaset bakifrån är för att undvika reflexer i glaset.

Hälsningar

Robert