Hur gör jag för att ändra filformatet?
Jag har lagt in en massa Raw-bilder i datorn och har fixat till dom i photoshop. Men jag kan inte ändra filformatet på dom.
Jag vill göra om några av dom till JPEG då jag vill kunna lägga ut dom på lite fotosidor =)
På vissa sidor får man ju bara ha en viss storlek på bilderna och TIFF-format t.ex. är ju alldeles för stort för dessa sidor..
Men det funkar alltså inte.. jag kan bara ändra bilderna till TIFF, PSD, PDF, photoshop RAW, PNG och Cineon..
Hur gör jag för att ändra bilden till JPEG?

Jag vet inte varför du inte får upp alternativet jpeg, men om du spar i psd, tiff eller png kan du lätt konvertera med något annat program, exempelvis Irfanview.
För att kunna göra alla konverteringar behöver man först installera programmet och sedn plugins. Programmet är ett mycket bra komplement till andra bildbehandlingsprogram och mycket enkelt och snabbt när man behöver konvertera bilder; exempelvis ändra storlek eller filformat eller vända bild osv.
vad har du för program på datorn?
Har du Adobe lightroom eller Photoshop så är det enkelt att ändra bilderna.
När du är färdig med bilden i Photoshop väljer du spara som. Då får då ett antal alternativ dock inte JPG. För att spara i JPG måste du konvertera bilden till 8 bitars färgdjup innan du väljer spara som. Detta görs under Bild/Läge, då kan du välja en massa olika filformat, bla. JPG.
#2 Jag har Photoshop cs2
#3 Tack så mycket för hjälpen, nu funkade det 
#1 Tack så mycket för tipset.. ska nog ladda hem det.. 

Kanske skulle bifoga också att om man sparar som psd har man hela redigeringsytan kvar, så att man kan fortsätta jobba med bilden, med samma lager som man redan har lagt upp. Det är ganska bra att spara i psd om man inte är riktigt färdig, eftersom det inte är ett förstörande format.
Jpeg komprimerar ju bilden efter en algoritm som tar bort data ur bilden, det är därför den räknas som "förstörande" komprimering. Inga lager blir kvar, och inte heller bildens ursprungliga data. Det gör oftast inget om det är slutprodukten man komprimerar, men om man spar bilden många gånger och varje gång som jpeg, så adderas felen så att man till sist har en bild som i regel har sämre skärpa och gradation än den första.
Så medan man jobbar är det bättre att spara i psd, och sen när man ska sätta en bild på en webbsida gör man den till jpeg för att den ska ta liten plats. Om det är ett frilagt föremål som ska komponeras in bland andra grejer på en webbsida kan det vara bättre att göra en gif eller png, eftersom de formaten också har transparens. Standarden är png, portable network graphics.