Medeltid på Gotland
Letade febrilt bland mina raukbilder från Folhammar för att lägga i my_islands tråd. Men det visar sig att jag bara fotade poserande släktingar och vänner bland raukar, på raukar och i raukar. Jag misstänker att dessa inte vill få sina nunor på nätet utan godkännande så det blir inget av detta. Men jag hittade mina bilder från medeltidsveckan i stället.
Jag brukar inte vilja lägga ut bilder på folk på nätet utan att de vet om det men Medeltidsveckan får räknas som ett offentligt spektakel.
Här kommer en från den långa paraden. Observera biskopen som är just den äkta biskopen, alltså biskop Lennart.
mvh/gurin
Betänk att stången måste rotera ett halvt varv för att störten skall bli godkänd. Alltså den tyngre delen skall ta i backen först och sedan skall stången välta framåt så att den lättare delen hamnar längst bort.
Jag får raskt ta tillbaka det där om män, även damer tävlar i stångstörtning.
mvh/gurin

Gillar den i#2 för som du säger dom ser ut att ha de roligt bra fångat även dom andra var bra !
mvh/bjorsa
Tack bjorsa, även om bilderna blir osedvanligt trista när de skalas ned. Jag tappar färg, kontrast, och skärpa, gentemot originalen, eller rättare mina fullstora jpg framkallade från RAW-filer. Jag orkar inte göra nya små från RAW bara för att lägga ut dem på nätet, men det kanske ni kan ha överseende med.
mvh/gurin

Här är en bild från en mycket trevlig äldre man som tyckte om att bli fotad, han var som en liten pojke när man frågade ifall han ville vara med på kort . Medeltids dagarna i Arboga !!!

här är bilden !!!
Var då? Jag ser ingen nu heller.
mvh/gurin

Mandrakronian
Shamaner på medeltid i Arboga. Man slutas aldrig att förundras. Rusade inga präster fram och försökte tala honom till rätta?
Hoppas gossen fick ett fint minne.
mvh/gurin

#19 hehe shamaner har det alltid funnits typ ännu längre en medeltiden men det har hetat annorlunda.

#9, det där är en knepig ljussituation som du har lyckats bra med. Hade du tillgång till blixt.
Tack gurin och Mandrakonian för era bidrag!
Hälsningar
Robert
Nej, ingen blixt och utan stativ, men jag fotade RAW och har ändrat exponeringen i efterhand.
Egentligen var det knepigt att gå runt på Medeltidsveckan och fota människor i rörelse. Det är trängsel och rörelse hela tiden. Jag hade helt enkelt inte rätt objektiv för det. Borde ha haft en normalzoom, men använde i stället 40-150 3.5-4.5, vilket inte gav mig något vidvinkelalternativ eftersom det motsvarar det dubbla i 35 mm-termer. Den normalzoom jag har är visserligen skarp, men för långsam för att fota människor i rörelse med. Det fanns inte många sekunder att fundera på. Vid minsta tvekan har scenen förändrats eller ett huvud eller en axel hamnat i vägen. Men jag hade egentligen tänkt mig fota dräkter och inte scener, om ni förstår vad jag menar.
När jag får råd skall jag köpa Zuiko 11-22 2.8-3.5 och 50-200 2.8-3.5.
Fångade en morian drickandes ur en mindre tidstypisk behållare.
Mvh/gurin
#15 Kul! Vad kom shamanen ifrån, var han svensk?
Trevliga bilder gurin. Dom är helt okej tycker jag. Spontana bilder ska vara bilder direkt ur verkligheten. Att släpa med sig en halv studio ser bara överdrivet ut. Om det inte är tänkt att vara ett bildreportage då är det okej men turistbilder ska kännas äkta även om nu fotografen kan en del om fotoograferande.

#23, granna färger!
Robert

#27, håller med liknar 70-tala hippis mest.
#28, jag tror att vertikala formatet hade fungerat bäst.
Bra skarpa färgrika bilder!
Häslningar
Robert
Robert. Jag tog några vertikala bilder på den gästandet tysken också, men det blev inte lika bra. Detta är vimmelbilder och folk poserar inte så det får bli som det blir. Många huvuden, axlar och armar har hamnat mitt i mina bilder när jag tryckt av.
I helgen hade jag dock en mindre zoom 14-45 ute bland människor och jag inser att jag faktiskt föredrar längre zoom för denna typ av fotografering. Det går inte att komma nära människor och fota dem om man inte hela tiden ber om lov och då blir det helt andra typer av bilder.
mvh/gurin