Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2365 ggr
Madde
0

Sälja Tavlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu fått önskningar om att sälja lite tavlor som jag har gjort.

Har gjort tema på våren, sommaren och hösten. (kommer ett även för vintern)

Det svåra som jag nu tycker är att veta vad jag ska ta betalt.

Ramen i sig kostar 100kr, sen är det 3 kort per tavla som är 15*20cm.

Jag behöver hjälp. Och man kommer kunna köpa de en och en eller hela kollektionen om man vill. Men tänkte att om man nu vill ha alla fyra från kollektionen ska man få lite rabatt just för att man tar alla 4.

Så alla tips är uppskattade då jag Aldrig har sålt något i hela mitt liv.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

Här kommer en bild då jag har fotat de i dess ramar. =)

berra
0

Snyggt är det i allafall!Vad man ska ta betalt har jag ingen aning om.

Se om du kan jämföra med något liknande,och ta ett pris någonstans i närheten av det. 

Lycka till.

Lägger in en bild som jag tycker om.Påminner om sommaren.

Madde
0

Tyvärr har jag inga ideer på var jag ska hitta sån priser. Hihi. Känner mig rätt Lost på den här marknaden.

Kul att du gillar mina bilder.

Du hade oxå tagit ett fint kort. =)

Izzzyz
0

Min syster målar och säljer tavlor. När hon skulle sälja första tavlan fick hon rådet av han som ramar in, att dom flesta konstnärer tar ramens pris gånger 3.

Vet inte om det funkar med foton, men så gör hon iallafall.

Ramens pris gånger 3.

Hoppas det kom till ngn hjälp

// Tina

Madde
0

Tack för Tipset Izzzyz.  

Även om jag köper tavlan för 100kr så måste jag åka och hämta den och sen få hem korten som kostar och framkalla och så. Känns som att vi har fler utgifter som fotograferar sen slits ju min kamera.

Om det skulle vara 300kr för tavlan skulle ja nog max tjäna 100kr.

Är det lagom eller ska man tjäna mer?

KerstinP
0

Madde gå in på svenska fotografers förbund (SFF)de har en prislista för foton som man kan köpa.De priserna går jag efter. Priset för ramen brukar jag endats dubbla.

Madde
0

#6: Jag måste då beställa den som jag har fattat. Men då jag ska sälja de rätt snart så vet jag inte om jag hinner få den inna dess.

Eller fanns det något annat ställe och hitta priset?

Izzzyz
0

#5 Min syster låter  tavlan ramas av en rambutik som ligger i närheten.. Man måste ju såklart räkna in resor å det med.

Hon går ju iof "back" kan man ju säga eftersom skulle hon räkna med timmarna skulle tavlan bli jättedyr. 

Önskar dig lycka till iallafall med prissättning å så *L*

// Tina

Madde
0

#8: Tackar. =)

pbateman
0

riktigt fina bilder

Madde
0

Robert du har inte gett mig något råd. Kan hända att du inte varit inne i och för sig.

Vore kul och höra vad du tror om pris?

TacoBelle
0

Jag tycker absolut att du ska sälja tavlorna tillsammans då det blir en helhet. Jag hade sålt dom för 1000kr alla fyra. Och 300-400kr per styck.

Madde
0

#12: Om jag skulle sälja 4 tavlor för 250kr per styck om man köper alla 4st skulle jag nog tjäna 50kr per tavla?

Är det någon som tycker att 50kr är lagom som vinst eller ska man tjäna mindre eller mer?

TacoBelle
0

Man kan inte räkna med att tjäna storkovan precis i början.

Madde
0

Storkovan är nog inte det jag har tänkt mig. Men för mig är 50 kr inte värt besväret då jag lägger ner mycket tid på mina kort.

Martin
0

Det är alltid svårt med priser - man vet aldrig förrän man har köpare vad som är "rätt" nivå. Tycker det är mycket fina tavlor/foton. Att kameran slits - jo - det är sant - men frågan är om det är en utgift du kan lägga på för varje foto/tavla - jag menar, hur många foton tar du med en kamera? Hur många öre per foto kan man räkna av då, om man nu skall se på "avskrivningar".

Självklart skall du inte sälja för mindre än att du tycker att det är värt mödan du lägger ner. Samtidigt, tror jag inte att man kan räkna med att sälja den här typen av tavlor för mer än 300-400 kr / st - och rimligen tycker jag att om man köper hela kollektionen bör man få lite rabatt. Kanske 1.200 för hela kollektionen (300 kr / tavla) och 400 kr för enskild tavla?

Vidare kan man ju tänka så här: Ja - mycket tid för fotona osv - men om du tänker sälja likadana tavlor - så är det "bara" insättningen i ramen som tar tid när du väl redigerat klart med fotona… dvs det är ju som med all produktion så att ju fler likadana saker man gör - ju billigare blir tillverkningen så att säga. Så prissättningen tycker jag också är avgörande om ifall du tänker hålla en liten omsättning på likadana tavlor - eller om du tänker "massproducera", om du förstår hur jag tänker.

mvh Martin

bjorsa
0

Om de e bekanta/vänner som vill ha dina bilder kan de vara svårt att ta ordentligt betalt men om det är sådan som sett dina bilder å tycker ahh dom där vill jag ha då är de ju bara att ta vad du vill ha tex ta vad materialet kostar och lägg på 100% då har du ju i alla fall dubbla pengarna men de e svårt att sätta pris om man inte har någon liknande produkt på marknaden som man kan jämföra med .

mvh/bjorsa

Madde
0

#16-17: Tack så jättemycket för era kommentarer. =)

Mina foton som jag har tagit kommer inte och massproduceras utan finnas i bara ett antal fotografier. Just nu har jag 5 exemplar av varje. Men tror att jag kommer stanna vid 10st. Dels för att jag själv vill ha eget och så har jag några släktingar som vill ha.

Mvh madde

precis
0

konstnärer tar inte betalt "ramen gånger 3" längre :) hehe…
dom brukar ta 50öre, 1 krona eller 2:- per kvadratcentimeter och så får kunden köpa ramen själv.

jag tror att dina kort skulle tjäna på att ha bredare passepartout mellan. om det inte finns något större format på ram, m lite tunnare svart kant, så skulle jag beskära fotona tajtare (ner mot 10-13x15-17cm), så att proportionerna ger mer neutral luft mellan korten.

Pris? ja, minst 1.200 kr för samtliga. kanske upp mot 1.600 är det värt. alltså minst 500 per styck.

mihe
0

#5 Om du går 100kr plus när du tar 300 kr styck så tycker jag låter vettigt. Man får nog hålla lägre priser i början - bättre att spridas ordentligt och ha priser så "alla" kan köpa dina bilder och sen när kraven och kvaiteten höjs så kan du höja priset igen.

Så tänker jag. Jag får förfrågan och erbjudanden men har inte riktigt kommit dit ännu att jag kan ta betalt för mina bilder. Säger nej till jobben istället. Fegt och dumt kanske men…

Martin
0

mihe - Det jag sett av dina bilder så tål de absolut att säljas!

mvh Martin

mihe
0

#21 Tack marnyman, det var snällt sagt. Fler har sagt så men jag måste känna det själv. Och jag vill inte sälja bilder jag inte gillar. Oftast är det ingen annan som gillar det bilder jag gillar så…jag tar bilder som folk vill ha men vill inte ta betalt. (Så någon rik konstnär blir jag aldrig.) Mina bilder är för "djupa"…sägs det och det ligger kanske något i det.

Martin
0

Visst är de djupa, men det är starka bilder… ger mig mycket i alla fall, därför jag blev glad när du efter ett tags frånvaro härifrån kom tillbaka med lite fler bilder.

Självklart är det upp till dig att känna när det är dags att sälja: Jag sade bara att de "lätt" håller sådan kvalité att man kan ta betalt för dem utan att skämmas. :D

mvh Martin

mihe
0

#23 Tack! En vacker dag så…

(Jag får se hur utställningen går. Den kanske blir den knuff jag behöver så jag törs ta klivet över tröskeln.)

Madde
0

Ska du ha utställning Mihe? du har inte lust och starta en tråd och berätta om det. Vore jätteskoj och höra om. Eller du kanske redan har startat en sån. Generad

Jag har massa funderingar över sånt. Och vill inte förstöra den här tråden till det utan då ev en som du startar och berättar hur du har gått tillväga. =)

Robert
0

Madde, du har väldigt fina bilder som du erbjuder. Jag håller med i precis kommentar i #19. Eventuellt att jag skulle ha några med svart passepartout.

Tar du för lite betalt för dina bilder så kommer det att sätta sig i folks huvud. Varför tar fotografen inte mer betalt, kanske för att han/hon inte gör ett tillräckligt bra jobb?

Känner du att du har gjort ett kanonjobb, är nöjd med bilderna och är stolt över ditt arbete så ska du ta betalt för det. Det är inte fel att tjäna pengar på det du har gjort, se det som en belöning, en uppskattning för det du har gjort.

Brigitt Grenfeldt sa till mig att fotografer har svårt att ta betalt för sitt arbete. Många börjar med en låg prissättning, men efter ett tag när de inte får verksamheten att gå ihop så blir de tvungna att höja sina priser. Och de har svårt att höja sina priser från låga nivåer.

Att inte ta fullt betalt från sina släktingar och vänner tror jag inte är en bra väg heller om du nu inte får något annat i utbyte.

Kolla vad Gallerix tar för liknande tavlor, jag skulle tippa på att ett pris mellan 600-800 kr per tavla är rimligt. Ge rabatt när de tar alla tre.

Hälsningar

Robert

Madde
0

Tack så jättemycket Robert för din kommentar till min fråga. Jag ska som sagt inte ta för lite och inte för mycket. Men jag känner att jag börjar landa lite nu på ett pris som jag tycker är ok.

Det där med svart passepartout jag är inte så haj på sånt så ni får gärna skicka en länk så att jag kan titta på något ställe var det finns. Eller ev en bild.

Tackar på förhand.

bjorsa
0

#27 Kanske den här sidan kan vara något

http://www.fotografiska.org/art_montering.php

Och  svart passepartout finns hos pappershandel eller konstnärsbutiker.

mvh/bjorsa

Madde
0

#27: Tack så mycket Bjorsa.

Vad bra då vet jag vad det är för något. Behövde bara få en bild till namnet. =)

mihe
0

#25 Utställningen startar om två veckor ungefär så jag återkommer. Undrar du över något så skicka ett meddelande direkt till mig om du vill.

Madde
0

#30: Som du säger så kan jag ju skicka PM till dig. =)

Ja du måste verkligen berätta hur det går med utställningen. Ska hålla utkik efter en sån tråd. =)

jojjehanna
0

#27 Gallerix har svarta mfl färger passepartouer.

Madde
0

#32: Då ska jag besöka Gallerix och se vad jag kan få fram av det hela. =) Tack för hjälpen alla.

Kirsan
0

Jag står inför att snart ha en egen foto-utställning och ska då även sälja mina bilder. Jag har fått frågan förut - att sälja mina bilder till vänner och bekanta, men har då tvekat. NU har jag dock bestämt mig för att det är dags att våga ta betalt för det jag brinner för - mina bilder! Jag kommer då dels räkna ut vad mina kostnader är för framkallning, montering och inramning osv. och dels sedan lägga på skäligt arvode utöver det. Dubbla rampriset är inte något jag räknar med att kunna gå efter då.

Precis som Robert skrev förut - sälj dig inte för billigt. Och våga stå för din konst! Jag kommer inte rea ut mina bilder till dem jag känner bättre än till okända. Jag kommer då hamna i en svår sits den dagen de ev. vill köpa fler bilder - vad ska jag ta betalt då? Nä, jag står upp för min integritet och för min konst och kommer troligtvis få lite höjda ögonbryn för det, men jag vet att jag måste göra så för att kunna leva med det i långa loppet (vi pratar om 400-800 kr /bild, inte tusenlappar nu!!). Och så länge det är inkomst från hobby slipper du ju skatta för dem… Skrattande

precis
0

#34 helst ska ju de som redan känner till dig o ditt arbete betala mer, så att du kan ge lockpriser till de nya kunderna. (omvänd stamkundsrabatt)

bjorsa
0

#34 De väl så att om det är hobby så slipper du att ta ut moms på dina saker men skatt är de väl då du deklarerar hobbyn å eventuell vinst läggs ju på inkomsten å sedan skatt eller finns de några sär regler för hobby inkomster ?

Här en pdf att läsa http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800043104/34406.pdf

mvh/bjorsa

jojjehanna
0

#34 orkade inte läsa men är det inte så att man får tjäna upp till en viss summa innan det ska skattas?

bjorsa
0

#37 Nä finns ingen undre gräns vad jag förstår däremot om du omsätter mindre än 30 000 kr så behöver du inte ta ut moms på varorna ,men man får ju givetvis göra alla avdrag för kostnader matrial osv men de står i pdf filen

Men om man nu kanske säljer foton för några tusen kronor per år så är de väl frågan vem som orkar att redovisa de hela för de brukar ju alltid bli förlust när de gäller konst/kultur arbeten om man inte lyckas förstås .Att jag skrev var bara för att Kirsan skrev att så länge de vara hobby var de skattefritt men de stämmer inte .

mvh/bjorsa

Madde
0

Tack för alla svar i den här tråden.

Har blivit lite klokare men ska fundera lite på några frågor jag har. =)

Robert
0

#39, hur går det med tavelförsäljningen?

Robert