Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 416 ggr
Robert
0

Höstdetaljer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog några bilder i min studio, exprimenterade med olika bakgrunder. När jag tog bilden använde jag min super-macro objektiv, vilket ger många gånger bra resultat.

.

Här är en bild som blev lyckad, med bra skärpa.

.

Hälsningar

.

Robert

bjorsa
0

Oj Oj sicken bild den var häftig verkligen vacker ,du har inte lite info om hur du gick tillväga ?

mvh/bjorsa

Robert
0

Tack bjorsa. Nu var det tacksamt med den fullformatsdigitalkameran jag använde, det är väldigt lite brus vid höga ISO-tal. Jag hade medljus, och använde bara en ljuskälla. Bakgrunden ligger tre ggr längre bort än själva kameran.

.

Hälsningar

.

Robert

gurin
0

Det där blev bra. Både djup, skärpa och färg.

mvh/gurin

bjorsa
0

#2 Fullformatsdigitalkamera öh vad är det för kamera ?Medljus innebär de att ljuset kommer bakifrån dig mot objektet?som du märker är jag novis men jag lär mig tror jagGlad

mvh/bjorsa

AktieTrader
0

Har du köpt en Canon EOS 5D????
Eller har du bara fått testa en?
Du har undvikit mina frågor om kamera som om de vore spetälska ;-)

Fullformat menas att sensorn är lika stor som ett negativ 24x36mm. En vanlig storlek i kompaktdigitaler är ca 6x10mm.

Robert
0

Tack gurin!

.

Nu tror jag att det ska vara en omöjlighet att få Oskarpa bilder? med den kameran jag har änvänt. Och för sin prisklass är kameran väldigt billig, med tanke på att man i princip alltid får skarpa bilder.

.

Bjorsa, du lär dig snabbt!

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Hehehe, aktietrader - det är inte kameran som gör bilderna utan det är fotografen. Vilken utrustning man har ska inte ha så avgörande betydelse. Jag vill först och främst få igång dialoger om bilder, som känns primärt för mig. Utrustningen är mer sekundärt för mig, men det är alltid trevligt med prylar.

.

Hälsningar

.

Robert

gurin
0

En 5d har en cesoe stor som de gamla filmkamrorna. En fullformat är betydligt större. Ett Hasselbladbackstycke kanske?

mvh/gurin

gurin
0

Censor skulle det ju stå. Irriterande att man inte kan ändra med Firefox.

mvh/gurin

Robert
0

Kameran är faktiskt av det större slaget och inget jag släpar med mig i min ryggsäck.

.

Hälsningar

.

Robert

Pia
0

Vilken vacker bild, verklig sagokänsla!

Niklas
0

Har du någon bild av hur du ställde upp sakerna när du tog bilden? Jag har aldrig lyckats så bra med svarta bakgrunder. Är det tyg? Vilken sort i så fall?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Det var kul att ni gillade mina stillbidsfoton som jag har tagit hemma i min studio. Här kommer en till. Den här gången använda jag faktisk ingen bakgrund alls, och jag är mer nöjd med resultatet utan bakgrund. Eller vad tycks?

.

Hälsningar

.

Robert

.

Nja, det blev bättre med en bakgrund, den här bilden blir plattare än den första. Det blir ett bättre djup i den första bilden.

johan
0

Hur får man till sådana där bakgrunder?

Mvh // Johan

Robert
0

Jag var ute och samlade lite mer "höstdetaljer" till min studio. Nu provade jag att komponera bilden med fler saker i en och samma bild, men kom fram till att bilderna gör sig bättre om jag fotar en sak åt gången. I annat fall blir det för rörigt.

.

Här är ett till exempel där hösten inte har tagit sig an växtligheten.

.

Finns det intresse av att jag skriver en artikel hur jag har satt upp belysningen i studion, och hur jag har gått till väga i en artikel?

.

Hälsningar

.

Robert

Robert
0

Nu har jag avslöjat mitt kreaktiva tillvägagångssätt i en nypublicerad artikel.

Så nu har du inga ursäkter att inte kunna lägga ut dina bilder på olika föremål, om du nu inte har någon skanner dvs. I annat fall så får du ta och fota dina föremål under en glasskiva.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Attan, jag misstänkte skanner så fort jag såg första bilden men när du skrev fullformatskamera så slog jag bort det. :-)
Tydligen så väntar du fortfarande på din nya kamera….

Jag har testat lite sånt innan men inte orkat bygga någon låda.

Robert
0

#17, jo jag har försökt vara lite lustig, tyckte att det i #10 skulle ge en liten hint.

Robert

gurin
0

AHA, det är alltså dags att packa upp den där alltiettsaken jag fick av pappa i julklapp. Jag har inte ens öppnat kartongen då jag bara några dagar etfter jul köpte en riktig scanner. Alltiettapparaten kan man ju då smutsa ned med kvistar, löv och sådant.

Ett bra tips Robert!

mvh/gurin

Robert
0

Tack johan, aktietrader och gurin för visat intresse. Det är trevligt att se när inlägg uppskattas då det är den enda belöningen jag får för nerlagt arbete är bekräftelse.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

#19 Nä några kvistar kommer det inte på min epsonskanner :-) Jag får väl dra fram min gamla HP.

Undra hur det kan bli om man använder diatillsatsen? Då lyser det ju igenom blad och annat. Det kan bli intressant.

Robert, oftast är det ont om uppmerksamhet och brkräftelse på de flesta forum. Kommer det så får man se det som en bonus, men visst är det roligt när man får feedback.

Robert
0

aktietrader, om du vill skydda ditt glas så gör du det enkelt med att ha på OH-film på glasytan och då ska det inte finnas risk för repor.

Hälsningar

Robert

Kiara
0

Vad kul det var och min skanner står redan i ett skåp så det är bara att lyfta på locket och stänga dörren.

AktieTrader
0

Kaira, blev den svarta bakgrunden tonad av sig själv eller har du gjort det? Det blev snyggt.

Kiara
0

TackSkrattande Jag har gjort bakgrunden det är ju det som gör det hela så kul man kan leka mycket, som att måla.  

Jag har vit bakgrund som blir gråaktig och lätt att frilägga.

Robert
0

Kiara, vrålsnyggt. Nu måste jag springa ut och leta på rönnbär. Om du får bilden publicerad så får du bjuda på en öl.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Artikeln är kommenterad.