bra pris?
Har hittat ett nikon d80 kit 18-55, ett halvår gammal för 4000 kr.
Tänkte mig först d80 med 18-135. Men är det inte värt att köpa det fast det har 18-55, som sägs inte vara så bra?
4000 är väl ett väldigt bra pris?
Tycker ni jag ska satsa på det?
tacksam för svar
//tove
För mig låter det bra, har ingen själv, men om man jämför med nypris så.

Bra eller inte; beror på vilka krav man ställer…
Satsobjektivet, 18 - 55, är relativt ljussvagt och har som alla zoomobjektiv en del avbildningsfel, speciellt vid den kortaste brännvidden. Det betyder inte att det skulle vara dåligt, långt långt därifrån. Det duger utmärkt till nästan all fotografering.
Svagheten som man kanske mest kan irritera sig på är att det har låg ljusstyrka, vilket gör att man inte kan sudda ut bakgrunden vid porträtt på samma sätt som med en del objektiv som har fast brännvidd. Vissa är beredda att punga ut mellan 4000 och 8000 kr för att ha ett sånt till porträtt.
Den andra änden av skalan, när man ska ta vidvinkelbilder, och zoomen ger förvrängning av raka linjer, är inte ett stort problem, det fixar man lätt i Photoshop, och det är inte fusk att göra det; tekniken kallas restitution (återställning) och går ju bara ut på att korrigera ett optiskt avbildningsfel i det fallet. Sedan är färgkorrektionen inte perfekt på zoomobjektiv, vilket ger sig tillkänna som färgade kanter på sånt som hamnar långt ut mot hörnen. Det är inte ett allvarligt fel, det kan fixas med vissa program, men det finns folk som är beredda att punga ut med ett större belopp för att få ett objektiv som saknar svagheten. För det mesta störs man inte av såna här avbildningsfel, men för den som tar mycket arkitektur kan det vara idé att skaffa endera en mycket bra vidvinkelzoom eller ett par väl valda vidvinklar med fast brännvidd. Dom grejerna kostar en hel del…
Så jag tror att du kommer att vara nöjd med 18-55 och om du så småningom vill ha bättre grejer så har du ändå inte kastat pengarna i sjön. När det gäller avbildningsfelen är en gissning att de kan vara större på 18-135, och att du för en inte alltför stor peng kan skaffa ett långt objektiv när du tycker att du behöver det. När du utvecklas som fotograf är det mycket möjligt att du får andra preferenser; du kanske hellre vill ha ett tilt&shift 35 mm i stället, för att kunna ta bilder med skärpa från nära till långt bort, eller en bra makroglugg för att kunna ta smågrejer. Normalzoomen räcker dock ganska långt för småsaker om du skaffar ett par försättslinser, och det är mycket enkelt att hantera när man lär sig.
Så jag tror att det är ett bra köp.
#2 Menade att priset lät bra, beroende på kamerans ålder och nypris.