Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1427 ggr
bjorsa
0

getingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi får in bålgetingar på kvällar å nätter när man släpper ut hundarna då flyger dom in som galningar å nu hittade jag dom i syrenbersån där dom håller på att gnaga av barken på syrenen antagligen är de drottningar som skall övervintra här en bild men vanlig s-makroläge och blixt

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en bild utan blixt på ca 10 cm håll dom är liksom helt upptagna av att gnaga men dom flyger inte lugnt som på sommaren utan mer som galningar så man vågar ju inte stå för länge för då får man väl en i nyllet .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till bålgeting på en annan syrengren å då i sällskap av en fluga

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å en liten geting som oxå gnagde där men den var så liten att jag skruvade på ett omvänt 135 mm

mvh/bjorsa

kristinah
0

Det där var inte några latmaskar inte. Tänk att dom jobbar fast det är söndag. Att getingen har gnagt av barken som det såg ut på ena bilden har jag aldrig sett förut men man ser ju på en getingbölla (säger ni svenskar så också eller är det åländska?), dom har ju olika färger.

bjorsa
0

#4 Nu hängde jag inte med kristina en getingbölla vad är det för något ?

Dom har olika färger menar du då getingarna så är dom 3 första bilderna på bålgetingar och den första med blixt så dom ser ju mer färggranna än vad dom är den sista getingen är någon liten vanlig sort

mvh/bjorsa

Zeroni
0

Bjorsa, dina bilder är grymt fina! Men på bild #3, vad är det för några prickar den har i nacken? Ser ut som tre små ögon.

zachs
0

I dag har jag också plåtat geting Glad

kristinah
0

"Getingbölla" Om du ser på den här "böllan" ser du att det skiftar i grått, rött och vad där nu finns för färger som blir med beroende på var dom har varit och knaprat. M.a.o. är nog getingbölla ett åländskt ord.

bjorsa
0

#6 Kul att du gillade bilderna dom där prickarna kan man undra över har fota liknande på en fluga som såg ut att vara av guld så här såg den ut

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här en till bild på dom tre lanternorna eller vad de kan vara för signalutrustning :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#7 Han var tuff din geting nästan som en tjur med dom där hornen bra bild.

#8 Du menar getingbo alltså :-) Troligen samlar drottningarna ihop bomaterial till sitt bo som dom övervintrar i å de e väl de dom gnager av på syrenen å så får dom väl i sig lite sav så dom blir lite på lyset åxå för dom kör illa nu :-)

mvh/bjorsa