Dassiga farger
Varje gang jag laddar upp bilder har sa blir de valdigt dassiga i fargerna. Ar det nagon som vet om jag bor andra fargprofil pa bilderna eller annat for att de ratta fargerna ska visas? Eller ar det bara att borja oversaturera alla bilderna? :P
// Amanda
Kör du sRGB? Det är nödvändigt för att de ska visas korrekt på webben.

Japps det gor jag.
// Amanda

Konstig tråd egentligen.
Om man postar en för stor bild så krymps den automagiskt, och då omvandlas den ju, men om man postar en bild som får plats kommer den ju inte att förändras det minsta lilla; den är, oktett för oktett, identisk med bilden som du har i din dator.
Däremot kan ju olika webbläsare visa bilderna på olika sätt, och den blå ramen som kommer upp med popupfönstret tillsammans med justeringen av storlek kan ju göra att man upplever att bilden är annorlunda.
Men om du öppnar bilden i webbläsaren från din egen dator eller öppnar den från en server på nätet så är det ingen skillnad. Servern på nätet gör ingenting med färgerna, den delar bara ut en fil, och den har ingen aning om att filen är en bild eller vilka färger den skulle kunna ha. Färgerna tolkas av programmet som visar den på skärmen och av färgprofilen som är inställd på bildskärmen.
Men allmänt så är ju en bild med svart bakgrund ofta klatschigare än en med ljusare ton i bakgrunden, så intrycket av bilden kan ju påverkas mycket av hur ramen ser ut.