Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3267 ggr
Sissi
0

Fotografera svarta katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kull Norska skogkattungar och en av dem är hel svart. Det är verkligen inte lätt att få bra fotografier på kattungar och det blir inte lättare då de är svarta.

Har iaf. lyckats ta en riktig pangbild på lilla Shake, 3 veckor gammal.

//Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

atilla
0

Sissi, jag har både svarta hundar och svarta katter och det är verkligen inte lätt att ta bilder på varken kattungar eller hundvalpar. Jag har också en svart skogis, men numer är han så gammal att han håller sig still. Detta var ett av skälen till att jag skaffade en Nikon D50 som har en mycket bra seriebildstagning.

Om man tar utomhus har jag också upptäckt att bilderna blir bättre om man underexponerar 1 eller till och med 2 steg på de helsvarta djuren. Då blir den svarta hunden svart och inte brun-grå.

Du har dock lyckats med denna bilden. Verkligen fin. Jag gillar namnet på den också :-) Har den SÅ blå ögon eller har du efterredigerat? /Magnus

montax
0

Svarta katter är en rysare att plåta. Cool

Jag provar olika sätt.  Här har jag mätt ljuset på missen och låtit omgivningen bli lite överexponerad.

montax
0

Och här har jag använt den inbyggda blixten i dagsljus och lite längre exponeringstid. Brukar använda 1/8, 1/15 och 1/30 s.

Det luktar kattmynta. Skrattande

Robert
0

Sissi, bra bild, du skulle kunna öka kontrasterna i ex. Photoshop genom att dra vänster markör in mot histogrammet.

hälsningar

Robert

Robert
0

…och en variant.

Anna
0

Svarta katter är verkligen inte lätta att fota. Här har jag en lite rolig bild på min systers katt, Nusse.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Här är en ganska lyckad bild på Nusse. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se