Julklappsdags!
Hej!
Nu är det så att jag har inget vidvinkelobjektiv. så är det ju tid för jul, så det hade ju varit perfekt med ett sådant i en klapp.
Har ni några tips på objektiv?
Jag äger en Canon EOS 400D.
Det får tyvärr inte kosta så mycket.
Såg ngn sida med ett för 1800Kr.
Men kommer tyvärr inte ihåg adressen.
Länka till sidorna ni rekomenderar så är ni snälla.
Ska du ner på de priserna så är det ju begagnat som gäller. Kolla på Tradera eller Fotosidan.
L-foto är också billigt ibland, men man får se upp, för ibland kostar ett begagnat mer än ett nytt, speciellt när priserna sjunkit på marknaden.
Sigmas 10-20 är ju populärt - själv kör jag Tokinas 12-24 som är ett fantastiskt skarpt, välbyggt objektiv med utsökt färgåtergivning. Kan rekommenderas.

Kitobjektivet går ju ned till 18mm. Har du behov för mindre?
Själv kör jag med Sigma 10-20 och jag vet att Tokina som Banlo kör oxå är bra ( har fast bländare ) men det är ju en annan prisklass.
Jag är bilfotograf och jag vill ju köra "fish-eye" :P
Pellepiano: Egentligen inte, men det är de effekterna man får med ett vidvinkel jag är ute efter.
Fisheye finns det nog bara tre stycken att välja på till Canon (Peleng och Canons två egna. Inget av dem finns för under 2000 nytt. Kolla om du kan hitta ett Peleng begagnat till det priset. Är det inte Fisheye, utan vanligt vidvinkel, du söker kan det finnas begagnade alternativ.
Vänliga hälsningar
Niklas
Finns ett märke som heter Zenitar också, på den ryska sajten jag länkade till förut. Billigare, men jag vet inget om kvaliteten.
Jag har förstått att något i EOS-konstruktionen begränsar möjligheten med den här typen av objektiv, att spegeln slår emot bakre linsen vilket gör att man ska fundera på vad man egentligen köper? Någon som vet?

Vidvinkel är mer raktecknande. Fisheye ger välvda linjer.
Zenithar är 16mm och Peleng 8mm. Alltså mer drag i Peleng, så mycket att man får mörka hörn på aps kameror och nästan en hel cirkel på fullframe..