Vilket är ditt favoritobjektiv?...
Den var lätt! 
Nikkor AF-S VR 105mm f/2,8 och Nikkor AF-S VR 300mm f/2,8 är utan tvekan de gluggar jag anser vara mina "normalobjektiv"
105'an för macrofoto, den är rakbladsskarp redan på full glugg och har en fantastisk färgåtergivning och bohke (Stava?)
300'an av ungerfär samma anledning fast inte till macro förstås utan mer till att fota fågel, mm. 300'an + D3'an är en svårslagen combo när det kommer till skärpa. Tyvärr svårslagen i tyngd också men det får man leva med.
Därefter kommer nog Nikkor 70-200 f/2,8 som av olika anledningar fått ligga i väskan på tok för mycket det senaste året.
I sommar har det blivit mycket fotande med Zuiko digital 50-200 SWD/2-8-3.5.
Jag har också fotat en hel del med ett gammalt zuiko 50/1.8.
Jag har alltså fotat mycket folk i sommar. Annars är favoriten ZD 11-22/2.8-3.5 som är så skarpt att man kan skära sig på det. Det rör sig också om bra brännvidder för att fota landskap och arkitektur.
mvh/gurin

Äger tyvärr bara två inte speciellt ljusstarka objektiv, men av dessa så använder jag mitt canon 75-300/4-5.6 IS USM mest… Inte så jättebra men duger som första objektiv =)
Nikon AF ED 80-200/2,8D är det som numer används mest.
Annars så gillar jag macrot Tamron 90/2,8 samt kitgluggen Nikkor 18-135/3,5-5,6 (faktiskt) en hel del också :)

Det objektiv jag haft på kameran sedan jag köpte det är, Tamron 17-40 f2.8! Gillar det mkt och fungerar till det mesta. Har ägt det ca 1år!
Har även ett Sigma 70-300 f.4-5-.6 DG APO, men använder det sällan. Ska sälja det av den anledningen också!
Är nu på jakt efter ett Canon 70-200 4L :)
Just nu äger jag bara ett analogt objektiv, ett zuiko 50 mm f.1,8 till min Olympus E-500. Jag tänker köpa ett digitalt senare, när jag hittar något mig passande. Men just nu nöjer jag mig jättebra med 50mm-objektivet, eftersom det är jättebra för porträtt & naturbilder, samt "fusk-makro"/närbilder. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Ett bra och billigt objektiv är Canons 50mm/1.8 och det finns ett motsvarande även för Nikon…