Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 485 ggr
tove-k
0

18-135? Sanningen?

Är inne på att köpa nikon d80 med 18-135. Men jag är lite tveksam om en sak. Nikon d80 har ju inget inbyggt VR, och 18-135 har ju inte heller det.

Det är min första systemare, så jag är inte så erfaren. Jag vill främst fota macro - kryp, blommor och så, men som första känns det bättre att kanske börja med allround. Är det ett bra val som första objektiv?

lÄr det en stor nackdel att inte ha någon VR alls? Vad anser ni om det? Hur är objektivet i övrigt?

Borde jag kanske fundera på ett annat objektiv?(inte för dyrt dock)

[mingdie]
0

Om du skall fota mest macro så tycker jag att du skall satsa på ett macro objektiv. Det finns många bra så sök bland trådarna.

Carlton77
0

Det är ok för vardagsbruk men det är inget macroobjektiv.

Kolla på att köpa huset och sen kolla på sigma eller Tamron som har väldigt prisvärda objektiv.

MVH

Marcus

tove-k
0

Men hur bra är macro-objektiv till att fota tex porträtt? Går det? Är ett macro-objektiv verkligen bra för en total nybörjare som jag?

Borde jag inte satsa på ett bra allroundobjektiv nu, och kanske  köpa ett macroobjetiv senare?

Är 18-135 (utan vr) ett bra val som första "allroundobjektiv"? eller är det en nackdel att jag då inte kommer ha någon VR alls om jag köper det?

tacksam för svar!

Carlton77
0

Du kan absolut använda ett macro till porträtt men du kan inte använda ett "vanligt" objektiv till macrobilder. Du kan ta närbilder med ett vanligt men inte macro-bilder utan ett macro-objektiv.

tove-k
0

tack. fler svar och framförallt råd?