Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1468 ggr
Lunatics
0

Telekonverter?

Någon som har erfarenhet av sånna.
Fundera på ett 2.0x. Hur blir bildkvaliten när man använder Telekonverter

Lunatics
0
Arleklint
0

Du frågar om mellanringar, men det du exemplifierar med är en telekonvertern. Telekonvertern ökar din brännvidd i detta fall med 2x. Priset är en något försämrad skärpa och 2 stegs förlust i ljusstyrka.

Lunatics
0

Jo menade fel i första inlägget. La in det rätta.

[mingdie]
0

Jag skulle inte gå så mycket som 2x. Jag har fått bra resultat med 1.4x och jag vet andra som använder 1.7x. Bild kvaliten blir sämre ju mer du ökar men det beror ju också vad du skall ha det till.

Eddie

Martin
0

Står själv i begrepp att köpa en telekonverter, Raynox 2.2x. Jag kommer att använda den i första hand till fågel- och viltfotografering. Är medveten om att det kan bli en del vinjettering (stavning?) i hörnen framför allt, men det kan det vara värt då det vid fågel- och viltfotografering (för min del iaf) ofta beskärs lite.

Skall dock försöka få testa den i någon affär innan köp.

Har mailat med en på Fotosidan.se som har likadan kamera som jag (Canon Powershot S3 IS) och använt ovan nämnda konverter, och är nöjd med resultatet (för samma sorts fotografering som jag avser att använda den).

mvh Martin

bjorsa
0

Marnyman du har inte en länk till lite bilder tagna med raynox 2020 pro på fotosidan ?

mvh/bjorsa

Arleklint
0

Vilken kamera och vilket objektiv har du tänkt använda konvertern till?

Martin
0

Bjorsa: Bengt Falke på Fotosidan.se har i en recension om Canon Powershot S3 IS skrivit om konvertern också, och hur han brukar använda kameran.

Recensionen (en bit ner på sidan)

Klicka på hans användarnamn så kommer du till profilen ett och ett par tre bilder tagna på Canonen. Svårt att säga om de egentligen gör rättvisa när han fotograferar med 950 mm på frihand och iso400, samt ett av fotona är tagit i dåligt ljus. Man skulle vilja ha lite mer kött på benen egentlingen innan man slänger ut ett par tusen på det. Har ju dock sätt bilder jag tycker är helt ok på raynoxsidan (som jag tappat bort just nu).

mvh Martin

broderbluff
0

det som skulle varit intressant är om man skulle få se bilder direkt ur kameran med konvertern.

bjorsa
0

#9 Nu vet jag inte om du menade den här raynox 2020 och att du ville se en bild från den ? men här kommer en från fotosidan taget med just s3 i kombination med raynox dcr 2020 pro med faktor 2,2

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=759502&target=_blank

mvh/bjorsa

broderbluff
0

alltså skulle vilja se en bild som inte är uppskärpt och ökade kontraster efteråt.  "Photoshop CS2 har använts för att beskära, Vitbalans, USM på den svart-vita kanalen i LAB-färger. Slutligen har Faststone använts för vattenmärke och ram."

bjorsa
0

#11 i veckan kommer min raynox 2020 å då kan jag lägga ut en bild om jag hittar något att fota .

Här finns de lite bilder med 2020 och en canon s2 men om dom är bearbetade vet jag ej.

http://raynox.co.jp/comparison/digital/comp_pss2is.htm#dcr-2020pro

mvh/bjorsa

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Broderbluff här kommer en bild tagen i all hast på våran hund med dimage z5 12 ggr zoom och raynoxdcr2020 på å bilden är obehandlad endast nerminskad till 800*600

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här en bild 20 sec senare utan raynoxdcr2020 men fortfarande full zomm och hunden på samma avstånd fast hon vridit sig

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tilläggas kan att jag var tvungen att backa till ungefär 7,5 meter innan min kamera vill fokusera men kan ju vara tillfällighet för ibland är min kamera lite knäpp å vill inte alls fokuser men kan ju oxå vara att telekonvertern satt på jag får utforska vidare .

mvh/bjorsa

broderbluff
0

Inte så stor förlust i skärpan som jag trodde =D

bjorsa
0

Nej jag tycker den verkar att fungera bra men däremot blir ju närgräns 7,5 mete för mig mot normala 1,2 meter-2,5 m å då kanske de e som så att 2,5 m är för full zoom fast de brukar att gå närmre men säg 2,5 m *faktor 2,2 =5,5 meter så de stämmer ändå inte eller så är de jag som inte fattar mig på de hela :-))

Här en till bild med nästan full zoom å telekonvertern på och helt obehandlad

mvh/bjorsa

Lunatics
0

Någon som har testbilder på Canon med Telekonverter 1,4/1,6/1,8 eller 2,0x Både med oc utan konvertern på.? skulle vara bra. så man kan fa en liten Sneak peak. Funderar på att köpa någon av dom. men skulle gärna vilja se skilnad i kvalite och sånt. Även annan systemkamera skulle funka med test bilder.