Eeva Nieminen
Eeva är en modell som var med samtidigt med Carita Känsälä i fredags förra veckan. Jag fotograferade Eeva med ungefär samma idé som Carita, men jag tycker med Eeva så blev storyn tydligare.
Så här går det med en tuff tjej som tar ett par glas brännvin till dagen efter…
Här anländer hon…
Hälsningar
Robert Hammar

Tycker munnen ser konstig/ful ut i #0. Som vanligt inget att anmärka på kvaliteten men lite märklig story.
Tycker inte utseendet i #4 stämmer med storyn. Bakis handlar ju om dagen efter såvitt jag förstår, och inte för att jag sminkar mig men jag tror inte att majoriteten ser så här välsminkade ut dagen efter. En tyngre sminkning, mörkare påsar under ögonen / ett schaskigare utseende osv hade kanske varit bättre för storyn?
mvh Martin

Hon har ett stort överbett, det syns även på "Finsk camping"-bilderna. Hon borde ha fått tandställning tidigare.
Mina åsikter kanske känns lite hårdare än vad jag brukar men du är en duktig fotograf R och jag tror du kan hantera det.
Jag tycker generellt att dina inomhusbilder är mycket bättre än utomhusbilderna. Du ljussätter bra och kontrollerar omfånget bättre. Utomhusbilderna blir lite för utbrända på sina ställen eftersom solen är för skarp. Jag har sett exempel på när fotografer tar bilder på stranden där de helt kapslar in modellen i ett litet tält som de fotograferar igenom för att dämpa direkt solsken. Jag tror du skulle behöva kraftigare blixtar för att kunna hantera ljuset i utomhusbilderna. Vidare tycker jag skuggorna i bild2 blir för skarpa. De tre mittenbilderna tycker jag inte har "det där lilla extra" som dina bilder brukar ha.
Däremot tycker jag att första bilden (i bilen) är fantastiskt bra. En jämn och behaglig ton med 50-talskänsla. Lutningen har jag inget problem med och vissa människor har helt enkelt annorlunda munnar.
Sista bilden gillar jag också, den har lite högre kontrast men det är inget som man stör sig på. Den är lite mera konstnärlig.
Tema: Du bor i Finland med lite andra förutsättningar än i Sverige och där det är mera accepterat att röka och dricka på något vis. Jag hade i texten till första bilden hoppats att du använt smink och rekvisita i någon slags serie om hur röka och prit bryter ned och där den sista bilden skulle vara i någon slags misär med håret på ända och rinnande smink. Nu tycker jag inte det tillför något direkt. Modell/mode-bilderna hade klarat sig väl utan dem. Speciellt när modellen inte nyttjar dem (vilket nästan syns på hållningen).
allmän kommentar som gäller alla dina tjej-serier:
jag tycker det är allt för tydligt att alla modellerna och fotografen inte röker. det är inga naturliga handleder, hur dom håller ciggen.
lite övning kanske? :)
(plus att en cigg ryker aldrig synlig rök hela tiden, kolla in nån som röker)
sen tycker jag inte om alla dom här tomma ansiktena, som inte har en enda känsla. (den s.k. Ingrid Bergmanska stilen att agera genom att bara visa ett blankt utseende, tom blick)
Jag gillar inte heroin-chic-trenden. ett par ögon som är glada o ser leende ut (eller t.o.m. ilska) gör mycket till en bild, oavsett om det är proffs eller amatörmodeller.
miljön, färgerna, kompositionerna, vinklarna är intressanta, men det räcker inte när modellerna är så apatiska… :( sorry.

Tack så hemskt mycket för återkopplingen, den betyder väldigt mycket för mig. Duktig blir jag säker när jag känner mig nöjd, och nöjd är jag inte på långa vägar.
#9, jag använde nästan bara reflexskärmar kanske det hade hjälpt med blixt också. Utomhusbilderna behöver jag träna mer på, vilket du har påpekat. Jag har svårt med de utfrätta detaljerna, och jag vill inte få ansiktet att hamna i totalt mörker. Så mer övning, kanske mer blixt.
#10, tomma ansikten, jag tror att tjejerna är rätt nervösa, jag får skärpa mig att liva upp dom mer. Bra kommentar.
Nu ser jag fram emot ballongprojektet, för nu ska det fotas och övas hela eftermiddagen :)
Hälsningar
Robert
Då blir hon lite mer tillbakalutad och inte som i originalbilden framåtlutad