Hur får jag skärpa?

Har du kollat vilken närgräns kameran har? Kan det hända att du går för nära motivet?
Tack!
Var kan jag se vilken närgränsen är?
Ps. Jag vill ju va nära:)

Det kan du läsa i manualen till kameran, eller så kan du prova genom att backa lite från objektet och sedan närma dig mer och mer för att se hur nära kameran klarar.
Min familj har en powershot a530 ich närgränsen på den är 10 cm, borde vara ngt liknande på din. Tyvärr är det svårt att komma närmare än så… men det går alltid att beskära lite i datorn i efterhand ;)

Kanske kameran visar när skärpan är inställd, till exempel genom att en grön ruta på skärmen eller en grön signal i sökaren och ett pip? Och om skärpan är osäker kanske det är någon annan färg på skärpeindikeringsrutan? Jag har en Canon, visserligen annan modell, men den visar grönt när skärpan är inställd och gult när det är osäkert.
Annars föreslår jag ett stativ. Det är svårt att hålla kameran still vid makrofotografering.
mvh/gurin
Kan man inte "halvtrycka" ner avtryckaren?
Annars fina bilder.
Tack för alla tips!
Nu har jag fått en hel del att tänka på:)
Ha en bra dag!
mvh:Hannah

om du ska ta sådär nära bilder så föreslå makro som enklast lösning. För det är ju inte så kul att släpa fram stativet varje gång du tänker ta kort på din katts ansikte..?
Skall man ta närbilder så är det oftast makro som är bäst.
Moderna kameror är ju utrustade med autofocus där man på skärmen ser då skärpan är bäst. Och antagligen visas en grön ruta eller annat då man tryckt ner slutaren till hälften.
Har man för bråttom och inte inväntar autofocus får man lätt sådana bilder som här demonstreras.
Ett annat alternativ att gå nära är att man anväder zoom och helst stativ.
Vad gäller skärpan så går en del att justera i ett bildbehandlingsprogram.
Man kan aldrig återställa skärpa i ett bildbehandlingsprogram - är bilden suddig så är den.
Jag menade naturligtvis att man kan ge bilden lite mer skärpa i bildbehandlingsprogram av typ Photoshop Laborera lite med oskarp mask och flera lager så löser man en hel del.
Naturligtvis försöker ju alla få så bra skärpa som möjligt i sina bilder från början, och misslyckas man finns det vissa möjligheter i bildbehandlingsprogrammen.
#12 Om du har oskärpa genom skak eller fel fokus så kan du inte få det mycket bättre med osm. Om du har ett objektiv som saknar lite skärpa men du har an stadig kamera och rätt fokus så kan du förbättra i PS.

Nja, för att förtydliga; skärpeförstärkningen man kan göra med ett bildbehandlingsprogram kan inte göra en oskarp bild skarp, men när man har skärpa men inte så mycket kantkontrast, då kan skärpeförstärkningen göra små under. Det mest typiska är väl kronbladen på blommor, som praktiskt taget smälter ihop med varandra, men med rätt hantering i programmet kan framstå med skarpa kanter.
Det skärpeförstärkningen gör är att accentuera kanterna, genom att öka kontrasten mellan närliggande ytor precis i kanten mellan dem; den ljusare blir lite ljusare ute i kanten och den mörkare blir lite mörkare i kanten. Om man är oförsiktig kan skärpeförstärkningen ta bort små detaljer och göra bilden brusig. Den ger aldrig fler detaljer, men den kan göra att bilden ser bättre ut på längre håll. Därför bör man för det mesta skärpa bilder som man har förminskat.
Nja, det finns tydligen intressanta program för de mindre lyckade bilderna också.
Jag har länge tänkt skaffa focus magic, men det har inte blivit av. Jag vet dock inte om det håller vad det lovar.
mvh/gurin

Ok gurin, jag ger mig, det går faktiskt att skärpa även Oskarpa bilder?, även om det är lite överkurs för de flesta. Ett mycket intressant program.
De vanliga verktygen i Photoshop och andra program jobbar dock enbart med kantförstärkning med ett par olika metoder. Jag antar att man inte ska göra det innan man kör focus magic.