UFO behöver identifiering (skummt flygfä)
Jaha då var man fast i enköping på hotell i ett par veckor…
tog med mig kameran så jag skulle ha något att göra på kvällarna när man inte jobbade. Under en av mina vandringar runt enköping parker och gator så kom denna lilla flygsaken "brummande" min första reaktion var att det var en kolibri som parat sig med en fjäril den stod knappt inte stilla en sekund och jag drog av ett gäng i dess generella riktning. kamera inställningarna var dock långt från optimala som ni kan se på bild ett….
men nästa dag var jag mer beredd och efter bara en timme eller så dock den upp igen och lyckades då få till en litet bättre bild
undrar nu om det är nån som vet vad detta är för nåt. Jag fastnade för den lilla kraken !

Macroglossum stellatarum >http://tpittaway.tripod.com/china/m_ste.htm.

dagsvärmare på svenska .

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1707 bra länk på svenska om just den insekt . Mvh /Mandrakonian.

Fotografering kan vara en härlig avkoppling om man fotograferar blommor och bin. Andvänd fokuseringspunkten för att fokusera och när du har fokus rikta gärna om kameran för att få mer intressanta bilder.
Tack för dina bidrag, steken!
Hälsningar
Robert
Tackar för svaret mandrakorian var intressant att läsa om insekten :) nu vet jag var det var för "UFO" jag såg och jag som inte innan har fastnat för att fota insekter och andra kryp måste säga att det var riktigt roligt att hitta nåt man inte kände igen så det blir nog fler turer runt enköping med kameran i högsta hugg!
Och till robert tack för tipsen har inte mycket erfarenhet av blommor och bin då jag föredrar att fotografera människor men som du säger det var riktigt intressant óch avkopplande att smyga runt i en park och fotografera blommor och bin.

Steken jag har också sett den lilla insekten och visst är den extrem vacker. Det är inte så vanligt att se dom så nära. Hoppas du hittar den igen för då vill jag se dom bilderna mer en gärna. Ps dom är MYCKET snabba insekter, så du lyckades väldigt bra med din bild . Mvh/Mandrakonian .