Vatten
Innan någon kan svara så behöver vi veta kameratyp, bländare, slutartid och vilken närgräns du har på kameran. Att dina foton blir suddiga kan bero på olika saker.
Ja, glömde skriva:)
Jag har en canon eos 450 D och fotar med standardobjektivet 18-55 och en närbildslins (macro) mandee. Jag har bara använt mig av makroläget på kameran än så länge, fast ställt in fokuset manuellt.
Hoppas detta underlättar!
Ska bli intressant att läsa era svar och erfarenheter!
MVH: Hannah
#5 pröva med atufokus denna gång. Har tagit vattenbilder med exakt samma inställningar, enda skillnaden att jag hade autofokus.
#6 Tack för tipset! :) Ska prova snart!
MVH: Hannah
Har försökt att fota vattenbilderna med autofokus nu, men den vägrar att ställa in sig på lämpligt avstånd så bilderna blir jättesuddiga.
Fler tips på hur man kan fota vattenbilder?
Hur nära försöker du att fota? Kan det vara så att du går närmare motivet än din närbildsgräns är. I så fall blir fotot alltid suddigt.

Min kamera vägrade också att fokusera på vattendropparna! Men jag använde spruta att spruta vattnet, så jag lät först kameran fokusera på sprutan, exakt vid det stället där jag vill fota vattendropparna, och så låser jag skärpan, då stannar den där, och vattendropparna blev hur bra som helst! Så jag behövde bara lura min kamera lite. ;)

jag tycker vattendroppar är svårt och tålamodsbeprövande… och själv använder jag mig av stativ och extern avtryckare men för att få till den där riktiga skärpan så behövs det ljus också… du kanske kan prova med lite extra belysning?
blixt!
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Jag använder blixt & autofokus när ja fotar vattenbilder med min Nikon D40 och dom bilderna blir väldigt skarpa.