Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 722 ggr
LindaKarlstrom
0

ICC profil

Jag har varit inne på canons hemsida för att söka efter icc profilen till min skrivare (ip3500) för att få bättre färger när jag skriver ut osv. Någon som vet vart jag kan ladda ner den? (skriver ut på canons glossy photo paper)

Om jag skriver ut exakt samma bild från min dator och från pappas (på samma skrivare) blir bilderna från pappas dator mycket frächare, medans dom från min blir dassiga.. Tänkte att det kankse kan lösa sig om jag laddar ner ICC profilen för just den skrivaren o pappret.

[mingdie]
0

Jag vet inte var du kan ladda ner profilen men tänk också på att du måste kalibrera din skärm för samma profil. Om du inte gör det så kan det också bli fel.

Carlton77
0

Det kan ju vara så enkelt att de inte är kalibrerade på samma sätt eller att det skiljer från skrivare till skrivare iom att det är en lite om du ursäktar billigare variant.

Vi har 2 skrivare på jobbet som kostar över 400 tusen och de utskrifterna är inte alltid helt lika. Kan bero på kalibrering men kan ju oxå bero på slitage. De slits ju olika beroende på mängd utskrifter, luften i rummet mm.

// Marcus

LindaKarlstrom
0

Javisst, det är en billig skrivare, och då kan man inte räkna med jättebra recultat ;)

Men, det som stör nig något enormt är att om jag redigerar en bild på min dator och skriver ut på skrivaren blir den dassig, men om jag skickar den redigerade bilden till pappas dator och skriver ut därifrån (exakt samma bild på exakt samma skrivare) blir bilden mycket finare och klarare i färgerna.

Bullan
0

Är det samma bläck i skrivarna då? Skiljer ju en hel del mellan olika bläck också!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Banio
0

Skriver ni ut från samma program? Mina bilder blir helt annorlunda om jag skriver ut från Photoshop eller från Paint Shop Pro, beroende på programmens olika sätt att preparera bilden för utskrift.

T.ex. i Photoshop bör du stänga av skrivarens egen färghantering för att det ska bli bra, medan PSP såvt jag begriper mera gör en dumpning av skärmfärgerna. Annars kan du beställa en profil från www.profiler.nu , men det kostar en slant. Men där kan du också läsa mer om färghantering.

En ICC-profil bör annars ha följt med skrivardrivrutinen??

LindaKarlstrom
0

#4. Det är samma skrivare…..

#5. Jo vi skriver ut från samma program! Jätteskumt.

Jag tror inte att det följde med någon icc-profil, men ska inte säga säkert.