Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 767 ggr
Musiken
0

Fota i mork skog

Ska fota delar av mitt projekt ute i skogen nattetid och tankte mest hora om nagon har erfarenhet av att satta upp blixtar i tat skog?
Funderar pa om det ar battre att ha en riktigt lang slutartid och naturligt (man-)ljus an att forsoka tricksa med softboxar och skit och fa massa extra skuggor?

RaggeNo1
0

Jag hade kört med lång slutartid. Men får nog använda BULB om du ska få bra bilder tror jag.

Musiken
0

Antagligen. Kor pa ca 20-30 sekunder vanligtvis nattetid med ISO 100-film, sa far nog byta upp till ISO 200 samt oka slutartiden till uppat en minut nar det inte finns nagra gatlysen.

RaggeNo1
0

Tänk på att du får kornigare bilder ju högre ISO du kör med. Så jag hade hållt mig till 100 och sen prova olika i BULB.

Inkanyezi
0

"Kornighet", eller brus som vi brukar kalla det när det gäller digitalfoto, kommer inte enbart av valt ISO, utan det är till stor del beroende på hur mycket ljus som kommer in. Vid en lång exponeringstid i svagt ljus finns mer tid för chipet att producera egna effekter, brus, och därför blir bilder med lång exponeringstid mer brusiga än om tiden är kort. I vissa fall kan man kanske få mindre brus med ett högre ISO-tal. Man får prova sig fram. Bländaren kan vara mer avgörande för hur mycket brus det blir. Om man har ett ljusstarkt objektiv och använder stor bländaröppning får man visserligen litet skärpedjup, men också mindre brus.

Musiken
0

Som sagt kor jag pa film, sa bruset ar "finare" i min mening ar digitalt brus. Lar ocksa ha blandare 11 ungefar, sa jag far nog ta att det blir lang slutartid.

Niklas
0

Hur jag hade gjort beror på vad det är jag ska fotografera. Är det skogen som är motivet eller ska du fotografera människor eller något annat? Det kan vara svårt att få fram färger om det är mörkt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Musiken
0

Det ar modellerna som ar motivet. Vill dock forsoka ha sa naturligt ljus som mojligt eftersom det ar John Bauer-inspirerade bilder jag tar.

Har bestamt mig att ta korten i gryning och skymning dock, sa da lar det ga battre.

Niklas
0

Du hade inte skrivit att det var modeller med så jag visste inte.

Det går att få naturliknande ljus med blixtar också. Om du till exempel använder en liten reflektor med liten reflektionsvinkel kan du få ett ljus som liknar solen. Skjut det mellan träden så kan det bli fint. Särskilt om det är lite disigt.

Lägg gärna ut bilder här så att vi får se resultatet när du är klar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Musiken
0

Nej, jag gjorde ju inte det :)

Ska lagga in dem om jag far nagra bra bilder, men det lar droja ett bra tag med framkallning, inscanning osv.