Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 886 ggr
GucciDior
0

Bra?

Hejsan! Jag funderar starkt på att köpa en första systemkamera. Har funderat på canon eos 400d eller 450d. Jag har hittat en annons med en 400d och ett 35-105mm objektiv för 4000 kr. Är det ett bra pris? Det finns fortfarande kvar garanti på kameran och så. Jag vet ännu inte om jag ska köpa den då jag inte har pengar, men kanske kan fixa ihop om det är ett bra köp. Men nu till den stora frågan: Jag kan inte så mycket om objektiv men är 35-105mm bra? Vill kunna fota en del porträtt och även lite macro. Hoppas ni kan svara en nybörjare som jag :)

Banio
0

Jag har själv en 400D och det är en bra kamera med det mesta du kan önska dig. För Macro är 35-105 inte lämpligt. Känner inte till ngt objektiv md just den brännvidden, så jag kan inte utala mig om det är ett bra objektiv eller inte (ur optisk synvinkel). Men det är säkert så att det är "tillräckligt" bra och med ett trevligt omfång.

[PeterWem]
0

Med 40D, en personsökare och 70-200/4L får man bilder som den här kl 07.28 tidigare idag:

http://stilbild.nu/rumpa.jpg

Tillbaks till tråden, Garanti gäller vad jag vet oftast enbart förste köpare.

Som ny skulle jag börjat med en billig kamera och dyrare objektiv. Objektivet är oftast det som är mer avgörande än kameran i sig nuförtiden. Bildkvalitén mellan 40D 400D och 450D skulle jag säga är mycket snarlika varandra.

Ett bra objektiv att tipsa om är Tamron 28-75/2,8. Långsam, men bättre skärpa än resten av Canons egna som jag har hemma. Har inte testat 35-105.